250080 Die Kunst, den Menschen zu regieren - Einführung in die Theorie der Gouvernementalität (S) (WiSe 2014/2015)

Contents, comment

Im Seminar geht es um eine erziehungswissenschaftlich motivierte Auseinandersetzung mit dem auf Michel Foucault zurückgehenden Konzept der Gouvernementalität. In seinen historischen Analysen stellt Foucault die individualistischen Tendenzen der Moderne unter das Signum der Regierung des Menschen: Allerdings regiert kein König und kein Gesetz, sondern die Subjekte sind vielmehr angehalten, sich selbst zu regieren, ihren Körper, ihre Emotionen, ihr Denken zu führen. Im Seminar geht es darum, grundlegende Aspekte des Konzepts der Gouvernementalität zu erarbeiten und in Hinsicht auf seine Relevanz in pädagogischen Selbstverständnissen und Handlungsfeldern zu überprüfen.
Fragen zum Ablauf, der Teilnahme und den Leistungskriterien werden in der ersten Seminarsitzung geklärt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Mi 12-14 T2-213 12.11.2014
one-time Fr 14-18 C01-264 28.11.2014
one-time Sa 10-18 C01-264 29.11.2014
one-time Fr 14-18 C01-252 12.12.2014
one-time Sa 10-18 C01-264 13.12.2014

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE6 Heterogene Lebenslagen E2: Konzepte institutionellen und organisatorischen Handelns Study requirement
Student information
25-BiWi12 Differenz und Heterogenität (Grundschule) E2: Umgang mit Heterogenität und Differenz in Bildungsinstitutionen Study requirement
Student information
- Ungraded examination Student information
25-BiWi6 Differenz und Heterogenität E2: Umgang mit Heterogenität und Differenz in Bildungsinstitutionen Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt I; Schwerpunkt II    

Fragen zum Ablauf, der Teilnahme und den Leistungskriterien werden in der ersten Seminarsitzung geklärt.

No eLearning offering available
Registered number: 46
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2014_250080@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_48413222@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
8 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Monday, October 13, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=48413222
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
48413222