250382 Kompetenz und Unterricht. Seminar zur Umsetzung von Kompetenzbasierten Lehrplänen (S) (WiSe 2024/2025)

Short comment

M.Ed. HRSGe/ GymGe: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Die Veranstaltungen 250332 und 250382 sind inhaltlich eng miteinander verknüpft. Daher empfehlen wir dringend, beide Veranstaltungen gemeinsam zu belegen.

Contents, comment

Was ist eigentlich ein kompetenzbasierter Lehrplan? Was genau unterscheidet Kompetenz von Standards? Und wie lassen sich die Ideen von Kompetenzorientierung auf einen Unterricht umlegen?

Dies ist eine Veranstaltung, die mit der classroom management Veranstaltung von Sven Heidkamp zusammen gedacht werden muss. Es geht darum, welche Anteile der Kompetenzorientierung spezifische methodische Unterrichtsansätze brauchen, um überhaupt angewandt werden zu können.

Dazu gibt es eine Einführung in die Kompetenz durch die "Taxonomie des Lernens", eine kritische Auseinandersetzung mit PISA an welcher der Lehrende Johannes Tschapka mitgearbeitet hat und eine ebenfalls kritische Auseinandersetzung mit dem Lehrplan NRW.

Konkret geht es um Unterrichtsmethoden, welche der Ausbildung und Erweiterung von erwarteten Kompetenzen entgegen kommen und gleichzeitig eine kritische Frage nach der Rolle der beteiligten Lehrpersonen und Schüler*innen in einem Prozess der "Bewährung".

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Requirements for participation, required level

M.Ed. BiWi HRSGe: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education BiWi HRSGe im WiSe 2024/25
M.Ed. BiWi GymGe: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education BiWi GymGe im WiSe 2024/25

Bibliography

Krathwohl et Al. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's Taxonomy for Educational Objectives. New York: Longman.
Gelhard Andreas (2012). Kritik der Kompetenz. Zürich: diaphanes
Reckwitz Andreas (2010). Subjekt, Bielefeld: transcript
Shove, Elizabeth; Pantzar, Mika; Watson, Matt, (2012). The Dynamics of Social Practice. London: Sage,

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 8-10 X-E1-203 07.10.2024-31.01.2025
not on: 12/23/24 / 12/30/24 / 1/27/25
one-time Mo 10-12 X-E1-203 20.01.2025

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi10 School Development and Professional Collaboration Schulentwicklung und Professionelle Kooperation E1: Organisations- und Schultheorie Study requirement
Student information
25-BiWi15_a Education and Teaching (Advanced Secondary and Comprehensive Schools) Bildung, Erziehung und Unterricht (GymGe) E2: Organisation und Schulentwicklung Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 42
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2024_250382@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_477744223@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, September 15, 2024 
Last update times:
Friday, January 17, 2025 
Last update rooms:
Friday, January 17, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=477744223
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
477744223