250246 Einführung in das bildungswissenschaftliche Lehramtsstudium (B) (HRSGe/GymGe) (S) (WiSe 2024/2025)

Short comment

Beginn in der 2. Vorlesungswoche

Contents, comment

Was ist 'guter' Unterricht? Wie handeln Lehrkräfte 'richtig'? Was kann wie in der Praxis beobachtet werden? Diese und weitere Fragen rund um die eigene Professionalisierung, den Rollenwechsel und die Arbeit mit wissenschaftlichen Texten werden im Seminarkontext anhand ausgewählter Literatur und Methoden behandelt. Neben einer theoretischen Auseinandersetzung mit den Seminarinhalten wird außerdem die reflexive Auseinandersetzung mit den bereits erlebten Praxiserfahrungen eingeübt. Die Arbeit mit dem Bielefelder Portfolio Praxisstudien dient der Vertiefung und Reflexion. Ziel dieser Veranstaltung ist es, auf die Orientierende Praxisstudie mit Eignungsreflexion (OPSE) vorzubereiten.
An das Seminar ist ein Tutorium angeschlossen, in dem u. a. Studientechniken, Seminarliteratur und schulische Beobachtungsmöglichkeiten vertiefend besprochen werden.

Requirements for participation, required level

Teilnahmevoraussetzung: Einschreibung im BA BiWi HRSGe oder BA BiWi GymGe

Bibliography

Fend, Helmut (2006): Neue Theorie der Schule. Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 45-56.

Helmke, Andreas (2006): Was wissen wir über guten Unterricht? Pädagogik (Große Serie 2006: Forschung-Schule-Unterricht. Befunde und Konsequenzen), 2, S. 42-45. Nachdruck in: Schule heute. Zeitschrift des christlichen Landeslehrervereins für Salzburg, Heft 2/2006, S. 3-7.

Helsper, Werner (2016): Antinomien und Paradoxien im professionellen Handeln. In: Dick, Michael et al. (Hrsg.): Handbuch Professionsentwicklung. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, S. 50–62.

Huber, Ludwig (2004): Forschendes Lernen. 10 Thesen zum Verhältnis von Forschung und Lehre aus der Perspektive des Studiums. In: Die Hochschule. Journal für Wissenschaft und Bildung, 13/2, S. 29-49.

Meyer, Hilbert (2016): Was ist guter Unterricht? 14. Auflage. Berlin: Cornelsen.

Terhart, Ewald (2021): Zukunftsthemen der Schulforschung. In: Fickermann, Detlef et al. (Hrsg.): Schule und Schulpolitik während der Corona-Pandemie. Nichts gelernt? Münster/New York: Waxmann, S. 147-175.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi1_b Einführungsmodul BiWi E2b: Einführungsseminar HRSGe/ GymGe Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2024_250246@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_476407412@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, September 30, 2024 
Last update times:
Monday, July 22, 2024 
Last update rooms:
Monday, July 22, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=476407412
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
476407412