250086 Grundfragen der Inklusiven Pädagogik und der Sonderpädagogik (II) (S) (WiSe 2024/2025)

Contents, comment

Die Veranstaltung nähert sich entsprechend der Modulbeschreibung in drei Themenblöcken folgenden Fragen an:
• Wie wird jemand behindert?
• Wie können Benachteiligungen und Beeinträchtigungen ausgeglichen werden?
• Wie realisierten Lehrkräfte und Schulen gemeinsames Lernen?
Die Teilnehmer*innen des Seminars lernen zentrale Theorien zu den Themenkomplexen kennen, wenden diese in vertiefenden Fragestellungen an und reflektieren Wertvorstellungen und Handlungen. Dazu werden Spielfilme, Dokumentarfilme sowie Fallbeispiele genutzt. In Kleingruppen werden diese Filmdokumente eigenständig angeschaut und ausgehend von den bearbeiteten Theorien in der Gruppe diskutiert. Für diese Arbeit stellt das Seminar asyncrone Studienzeit zur Verfügung.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Bibliography

Zentrale Perspektiven von Behinderung, Inklusion und Förderung werden - bezogen auf Schülerinnen und Schülern mit Lernbeeinträchtigungen - in der empfohlenen Einführung verständlich dargestellt:
Werning, R. & Lütje-Klose, B. (2016). Einführung in die Pädagogik bei Lernbeeinträchtigungen. München: Ernst Reinhard Verlag.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 10-12 C01-220 07.10.2024-31.01.2025
not on: 12/23/24 / 12/30/24

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg13 Inklusion E2: Theorie und Geschichte der inklusiven Pädagogik, der Heil- und Sonderpädagogik Study requirement
Student information
25-ISP1 Grundfragen der Sonderpädagogik und inklusiven Pädagogik E1: Theorie der Sonderpädagogik und inklusiven Pädagogik unter besonderer Berücksichtigung des Förderschwerpunkts Lernen Study requirement
Student information
25-UFP2_a Institutionen des Bildungs- und Erziehungswesens E3: Theorie der Sonderpädagogik und inklusiven Pädagogik Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die Studienleistung besteht aus begleitender Lektüre anhand von Leitfragen sowie vertiefender und anwendender Aufgaben.

E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 35
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
WS2024_250086@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_475198012@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
34 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, September 15, 2024 
Last update times:
Monday, September 23, 2024 
Last update rooms:
Monday, September 23, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=475198012
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
475198012