270232 Aktuelle Entwicklungen in der Therapie Posttraumatischer Belastungsstörungen und Therapiepraxis am Beispiel der Narrativen Expositionstherapie (NET) (BS) (SoSe 2014)

Contents, comment

Wir werden uns zunächst den aktuellen Entwicklungen und Ansätzen der Therapie Posttraumatischer Belastungsstörungen widmen und uns in diesem Seminar mit den theoretischen Grundlagen und dem praktischen Vorgehen dieser Ansätze vertraut machen. Vorgestellt und diskutiert werden v.a. traumafokussierende Therapieansätze (z.B. CPT, EMDR, PE, NET, etc.), da hier die meiste Evidenz für Wirksamkeit vorliegt. Der Schwerpunkt des Praxisseminars wird jedoch auf der schrittweisen Einführung der Narrativen Expositionstherapie (NET) zur Behandlung der PTBS liegen. Wir werden uns anhand von Demonstrationen, Rollenspielen und Kleingruppenübungen in allgemeinen und NET-spezifischen therapeutischen Techniken üben.

Requirements for participation, required level

Zulassung zum Masterstudiengang Psychologie und Vorkenntnisse im Umfang von 16 LP in Klinischer Psychologie

Bibliography

Maercker, A. (Ed.) Posttraumatische Belastungsstörungen. Springer, Berlin, 2013.
National Institute for Health and Care Excellence (NICE).Treatment Guideline: PTSD (2005). free: http://guidance.nice.org.uk/CG26
Schauer, M., Neuner, F. & Elbert, T. (2011). Narrative Exposure Therapy (NET). A Short-Term Treatment for Traumatic Stress Disorders. Hogrefe & Huber.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Mi 18-20 H14 09.04.2014
one-time Fr 10-18 T2-214 13.06.2014
one-time Sa 10-18 T2-220 14.06.2014
one-time Sa 10-18 T2-233 14.06.2014
one-time So 10-18 T2-220 15.06.2014
one-time So 10-18 T2-233 15.06.2014

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
27-M-K Grundlagen und Anwendung: Klinische Psychologie: Intervention bei Erwachsenen K.3 Störungsbezogene Intervention (Erwachsene) Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Psychologie / Master (Enrollment until SoSe 2012) K.3   4 unbenotet  

Ausarbeitung einer wissenschaftlichen Präsentation zu behandelten, aktuellen Interventionsmethoden mit schriftlicher Ausarbeitung im Umfang von bis zu 5 Seiten.
Aktive Teilnahme und Beteiligung am Praxisseminar in From von Kleingruppenübungen und Rollenspielen.

No eLearning offering available
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 10
Address:
SS2014_270232@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_47219454@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, March 27, 2014 
Last update rooms:
Thursday, March 27, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=47219454
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
47219454