250103 Sozialtheoretische Grundlagen ethnographischer Forschung (S) (SoSe 2014)

Contents, comment

Im Rahmen qualitativer Forschung in der Erziehungswissenschaft gewinnen ethnographische Methoden zunehmend an Bedeutung. Der aus den Wurzeln der Ethnologie stammende Zugang der „Befremdung der eigenen Kultur“ (Hirschauer (Hg.) 1997) arbeitet vor allem mit teilnehmender Beobachtung und will so den sozialen Sinn oder auch die "gelebte Ordentlichkeit" in einheimischen Feldern entdecken. Welche theoretischen Annahmen liegen diesem Verständnis des Sozialen zu Grunde? Im Seminar sollen nach der von Amann/ Hirschauer prominent formulierten sozialwissenschaftlichen Programmatik dieses Ansatzes folgende sozialtheoretische Konzepte ethnographischer Forschungsstrategien erarbeitet werden: Ethnomethodologie (Garfinkel), Alltag als Ritual, Drama, Theater (Goffman), "doing being" (Sacks), Praxistheorie (Reckwitz). Abschließend soll anhand einer gemeinsam ausgewählten ethnographischen erziehungswissenschaftlichen Studie die Forschungs-Arbeit mit den genannten Theorien diskutiert und deren Potential für pädagogische Erkenntnis ausgelotet werden.

Requirements for participation, required level

Bereitschaft zu Text- und Quellenstudium, Forschungsinteresse

Bibliography

Hirschauer, Stefan (Hg.) (1997): Die Befremdung der eigenen Kultur. Zur ethnographischen Herausforderung soziologischer Empirie. Unter Mitarbeit von Klaus Amann. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp. Bohnsack, Ralf; Marotzki, Winfried; Meuser, Michael (Hg.) (2010): Hauptbegriffe Qualitativer Sozialforschung. 1. Aufl. Stuttgart: UTB GmbH. Kalthoff, Herbert; Hirschauer, Stefan; Lindeman, Gesa (Hg.) (2008): Theoretische Empirie. Zur Relevanz qualitativer Forschung. Orig.-Ausg., 1. Frankfurt am Main: Suhrkamp (Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft, 1881).

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 8-10 E01-108 16.04.-16.07.2014

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME1 Allgemeine Grundlagen E1: (Wissenschafts)theoretische und historische Grundlagen der Erziehungswissenschaft Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-MEW1 Allgemeine Grundlagen der Erziehungswissenschaft E1: Grundlegende Theorien der Erziehungswissenschaft Study requirement
Student information
E2: Historische Bildungsforschung Study requirement
Student information
- Ungraded examination Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.1.2   scheinfähig  

Arbeit in Gruppen, Teilnahme an interaktiven Übungen und Diskussionen

No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
SS2014_250103@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_44777270@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, March 18, 2014 
Last update rooms:
Tuesday, March 18, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=44777270
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
44777270