250066 Abgehängte Bildungsinstitutionen - Ein (empirischer) Blick auf Bildungsbenachteiligung im Deutschen Schulsystem (S) (SoSe 2014)

Contents, comment

Die empirische Bildungsforschung weist schon seit Jahrzehnten regelmäßig auf benachteiligte Personengruppen im deutschen Bildungssystem hin. Dabei hat sich der „Prototyp“ des benachteiligten Kindes bzw. Jugendlichen jedoch stark verändert. Im Rahmen des Seminars werden aktuelle Befunde zur Bildungsbenachteiligung im Deutschen Schulsystem gesichtet und ein Blick auf Bildungseinrichtungen gerichtet, deren Schüler/-innenschaft insgesamt als benachteiligt gelten können. Da Bildungsbenachteiligung ein internationales Entwicklungsphänomen ist, wird auch ein „Blick über den Zaun“ geworfen. Als Beispiel hierfür gilt der Bildungsraum Toronto/Kanada, da hier schon vor Jahren die Entkopplung von Herkunft und Bildungserfolg als bedeutender Entwicklungsauftrag erkannt wurde. Die Region gilt daher als Best-Practice-Beispiel für einen erfolgreichen Umgang mit Bildungsbenachteiligung im Schulsystem.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Di 18-20 H11 29.04.2014
one-time Fr 14-18 S2-107 23.05.2014
one-time Sa 10-18 D2-152 24.05.2014
one-time So 10-18 D2-152 25.05.2014

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE7 Personen- und gruppenbezogene Differenzkonstruktionen E1: Theorie und Empirie personen- und gruppenbezogener Differenzkonstruktionen Study requirement
Student information
E2: Konzepte pädagogischen Handelns Study requirement
Student information
25-BiWi6 Differenz und Heterogenität E1: Heterogene und differenzbedingte Lebenswelten Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MA.3.1.2; Professionsbezogene Vertiefung   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.3.1.2; Professionsbezogene Vertiefung   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 12.1   2 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 8.1; BE 8.2   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Nebenfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach M.3.1.2   3 aktive Teilnahme  

No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
SS2014_250066@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_44673627@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, March 21, 2014 
Last update rooms:
Friday, March 21, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=44673627
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
44673627