250052 Einführung in die Sonderpädagogik und in die Inklusive Pädagogik (V) (SoSe 2014)

Contents, comment

Die Vorlesung bietet den Studierenden eine Einführung in die historische Entwicklung der Sonderpädagogik und inklusiven Pädagogik in das derzeitige System sonderpädagogischer Förderung in Deutschland. Dabei werden theoretische Fragen des Menschenbildes und Behinderungsbegriffs ebenso angesprochen wie die rechtliche Stellung von Menschen mit Behinderungen und Möglichkeiten ihrer inklusiven oder besonder(nd)en Förderung und Unterrichtung. Am Beispiel ausgewählter Behinderungskategorien werden diese Aspekte vertieft und veranschaulicht. Informationen zu Prüfungsleistungen, Passwörtern etc. werden per Rundmail bekannt gegeben.

Bibliography

Biewer, G. (2010): Einführung in die Heilpädagogik und in die Inklusive Pädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt UTB, 2. Auflage
Werning, R; Lütje-Klose, B. (2012): Einführung in die Pädagogik bei Lernbeeinträchtigungen. München: Ernst Reinhardt Verlag

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 12-14 AUDIMAX 07.04.-19.05.2014
not on: 4/7/14 / 4/21/14
weekly Mo 12-14 H7 26.05.-14.07.2014
not on: 6/9/14

Hide passed dates <<

Examinations

Date Time Format / Room Comment about examination
Monday, July 14, 2014 12-14 H6 zusätzlicher Raum für die Klausur Einführung in die Sonderpädagogik
Monday, July 14, 2014 12-14 H7 Klausurtermin
Monday, September 8, 2014 12-14 H1 Nachschreibklausur

Hide passed examination dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg2 IndiErg: Differenz und Heterogenität E2: Personen- und gruppenbezogene Differenzkonstruktionen Study requirement
Student information
E3: Heterogene Lebenslagen oder Personen- und gruppenbezogene Differenzkonstruktionen Study requirement
Student information
- Ungraded examination Student information
25-BE7 Personen- und gruppenbezogene Differenzkonstruktionen E1: Theorie und Empirie personen- und gruppenbezogener Differenzkonstruktionen Study requirement
Student information
25-BiWi2-G Fachliches Grundlagenmodul (Grundschule) E3: Einführung in die Sonderpädagogik und in die Inklusive Pädagogik Study requirement
Student information
25-BiWi2-HRGe Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E3: Einführung in die Sonderpädagogik und in die Inklusive Pädagogik Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-UFP2 Institutionen des Bildungs- und Erziehungswesens E3: Einführung in die Sonderpädagogik und die Inklusive Pädagogik Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MA.2.1.3   2 aktive Teilnahme oder EL unbenotet  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.2.1.3   2 aktive Teilnahme oder EL unbenotet  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 8.1   3 aktive Teilnahme  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt I; Schwerpunkt II    
Gender Studies / Master (Enrollment until SoSe 2013) Individueller Ergänzungsbe    
Klinische Linguistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2021) PÄD; KLI6   3  
Klinische Linguistik / Master (Enrollment until SoSe 2009) MKLI7    
Klinische Linguistik / Master (Enrollment until SoSe 2025) MKLI7    
Studieren ab 50    
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.7.1; MU.8.1   3  

AT: Teilnahme an drei Übungsaufgaben zur Lehrzielüberprüfung im Laufe des Semesters; unbenotete EL bzw. Studienleistung: Erreichen einer Mindestpunktzahl bei der abschließenden Klausur

No eLearning offering available
Address:
SS2014_250052@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_44666455@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, April 15, 2014 
Last update rooms:
Monday, April 14, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
lecture (V) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=44666455
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
44666455