230085 Diskurspartikeln und Diskursmarker (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

In dieser Veranstaltung untersuchen wir die syntaktischen, semantischen und pragmatischen Eigenschaften einer heterogenen Gruppe von unflektierbaren, meist kurzen, funktionalen Wörtern, deren Bedeutung oft nicht leicht zu fassen ist. Beispielsweise kann die deutsche Partikel ‚überhaupt’ im Englischen je nach Situation als ‚at all’, ‚altogether’, ‚of all’, ‚anyway’, ‚in the first place’, ‚even’, ‚anywhere’, ‚ever’, ‚there is’, ‚generally’ oder ‚in general’ übersetzt werden (König et al. 1990). Die Wörter sind oft ambig, und ihre Funktion besteht darin, die Beziehung zwischen zwei Sätzen (Diskursmarker) oder die Haltung der Gesprächsteilnehmenden zur getätigten Äußerung (viele Partikeln und Adverbien) zu reflektieren. Bei den Diskursmarkern werden unter anderem Konjunktionen (‚und’, ‚oder’, ‚aber’), Satzkonnektoren (‚deswegen’, trotzdem’) und Komplementierer (‚weil’, ‚obwohl’) unterschieden. Zu den Diskurspartikeln zählen Fokuspartikeln (‚nur’, ‚sogar’) , Modalpartikeln (‚ja’, ‚doch’, denn’, ‚wohl’, ‚halt’) und weitere. Wir untersuchen die Bedeutung dieser Wörter in Texten: Wie tragen sie zur Kohärenz und zum Common-Ground-Management bei? Wie unterscheidet sich das Deutsche von anderen Sprachen?

Bibliography

König, Ekkehard et al. (1990) Adverbien und Partikeln. Heidelberg: Julius Groos

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-LIN-BaLinS2 Vertiefungsmodul für das Modul "Sprache" Vertiefungsveranstaltung Profil "Sprache" Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-LIN-BaLinS2_a Vertiefungsmodul Profil Sprache Lehrveranstaltung 1 Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 5
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_230085@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_445327362@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
5 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, October 24, 2023 
Last update times:
Monday, January 29, 2024 
Last update rooms:
Monday, January 29, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=445327362
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
445327362