250357 Humboldts Erben? - Der Bildungsbegriff zwischen Ideal, Geschichte, Kritik und globaler Kontestation (S) (WiSe 2023/2024)

Contents, comment

Bildung ist einer jener Begriffe, die auf den ersten Blick Konsens erzeugen - schließlich ist jeder für mehr und/oder bessere Bildung -, bei genauerer Betrachtung allerdings zeigt sich, dass eben nicht klar ist, was unter Bildung verstanden wird oder wie sie angebahnt werden soll. Dieser Kurs setzt es sich zum Ziel den vielschichtigen Begriff, der Bildung nunmal ist, genauer unter die Lupe zu nehmen und dessen Entwicklungen historisch zurückzuverfolgen. Im Rahmen dieses Unterfangens werden nicht nur historische Varianten und Verständnisse von Bildung diskutiert, ebenso werden 'größere' Perspektiven aufgerufen, z.B. wie steht Bildung im Verhältnis zum 'guten Leben', Glück oder Eudämonie. Darüber hinaus werden globale Bildungstrends (ca. seit den 1960ern) und deren Impact auf das deutsche Bildungssystem erarbeitet, bspw. die PISA Studie und wie diese mit einem historisch-orientiertem Bildungsbegriff konfligiert.

Requirements for participation, required level

-

Bibliography

Dörpinghaus, A., Poenitsch, A., & Wigger, L. (2007). Einführung in die Theorie der Bildung.

Liessmann, K. P. (2017). Bildung als Provokation. Paul Zsolnay Verlag.

Tenorth, H. E. (2011). „Bildung “–ein Thema im Dissens der Disziplinen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 14, 351-362.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E1: Theorien der Erziehungswissenschaft (Bildungs-, Erziehungs-, Sozialisations- und Gesellschaftstheorien) Study requirement
Graded examination
Student information
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E1: Theorien der Erziehungswissenschaft (Bildungs-, Erziehungs-, Sozialisations- und Gesellschaftstheorien) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
30-M11 Vernetzung: Sozialwissenschaftliche Nachbardisziplinen Seminar Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Studienleistungen können in Form von kurzen Essays erbracht werden; die exakte Länge entnehmen Sie bitte ihrem Modulhandbuch

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 22
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
WS2023_250357@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_427288120@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
21 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, September 15, 2023 
Last update times:
Tuesday, October 24, 2023 
Last update rooms:
Tuesday, October 24, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=427288120
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
427288120