250363 Jugendberichterstattung als Instrument fachlicher und politischer Entscheidungen am Beispiel des 14. Kinder- und Jugendbericht des Bundes (S+BS) (WiSe 2013/2014)

Contents, comment

Eine fundierte Sozialberichterstattung ist in den letzten Jahrzehnten immer wieder gefordert und – jedenfalls teilweise – auf den verschiedenen Ebenen der Politik (Bund, Land, Kommune) realisiert worden. Ein herausragendes Beispiel ist der „Armuts- und Reichtumsbericht“. Die Jugendberichterstattung ist das wohl älteste gesetzlich abgesicherte Instrument der Politikberatung. Mit dem 14. Kinder- und Jugendbericht, der aktuell der Bundesregierung vorgelegt wurde und derzeit im Deutschen Bundestag diskutiert wird, werden zentrale Entwicklungen in den Lebenslagen junger Menschen und der Kinder- und Jugendhilfe dargelegt. Als Gesamtbericht deutet er auf grundlegende Veränderungen in der Bedeutung öffentlicher Verantwortung für das Aufwachsen von Kindern und Jugendlichen hin und sieht dabei die Akteure in einer sog. Gesamtverantwortung. Das Seminar soll die Bedeutung einer systematischen Berichterstattung als Instrument der Politikberatung sowie der fachlichen Planungen im kommunalen Raum und auf Landesebene deutlich machen, dabei beispielhaft die Blick auf die Systematik und ausgewählten Feststellungen des 14. Kinder- und Jugendberichtes eingehen sowie Grundprinzipien und Strategien der Jugendhilfeplanung einbeziehen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Deepening of self-selected Study Areas Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Deepening of self-selected Study Areas Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Deepening of self-selected Study Areas Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-MEW3 Akteure & Beteiligung Akteure & Beteiligung E1: AdressatInnenbezogene Lebenslagen und gesellschaftliche Diskurse Study requirement
Student information
25-MEW3_wp Akteure & Beteiligung Akteure & Beteiligung E1: AdressatInnenbezogene Lebenslagen und gesellschaftliche Diskurse Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft / Master (Enrollment until SoSe 2011) ME 3.1; ME 4.1; ME 5.1    
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.2.2   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 42
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2013_250363@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_40632355@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Monday, February 10, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) + block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=40632355
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
40632355