The goal of this course is to critically review social psychological researches related to the self and others, interpersonal relationships, human-robot interaction, and well-being. We will start to consider the concept of the self, others and interpersonal relationships. Then, the focus will be shifted to relationships between humans and robots – a social and psychological phenomenon which becomes more prominent both in research and in everyday life where machines are deployed as partners and assistive technology. Thepsychological perspectives on the role of self,interpersonal, and human-machine relationships will be explored, with a particular focus on human well-being will be explored.
Session 1, 11.11.13: Organizational issues & introduction (2 hours)
Session 2, 13.11.13: Classic and contemporary concepts about the self and others
Session 3, 16.11.13: Developing and maintenance of close interpersonal
relationships
Session 4, 20.11.13: Human-robot interaction
Session 5, 23.11.13: Human well-being in relation to other humans and robots.
Es handelt sich um ein Blockseminar, das in englischer Sprache abgehalten wird.
Um die im Seminar zu bearbeitenden englischsprachigen Texte adäquat vorbereiten und diskutieren zu können sind Englischkenntnisse erforderlich.
Teilnehmerbegrenzung auf 30 TeilnehmerInnen. Anmeldung bitte per Email an das Sekretariat der AE „Gender and Emotion in Cognitive Interaction“, Frau Weitekemper, unter gweitekemper@cit-ec.uni-bielefeld.de.
Eine Vorbesprechung findet am 11.11.2013 um 10:00 statt.
A selected readings list will be provided for every session. Students will be required to study the respective articles and generate discussion topics:
11/13
Blanton, H. , Crocker, J., & Miller, D. T. (2000). The effects of in-group versus out-group social comparison on self-esteem in the context of a negative stereotype. Journal of Experimental Social Psychology , 36, 519-530.
Tesser, A., Crepaz, N., Beach, S. R. H., Cornell, D., & Collins, J. C. (2000). Confluence of self-esteem regulation mechanisms: On integrating the self-zoo. Personality and Social Psychology Bulletin , 26, 1476-1489.
11/16
Sternberg, R. J., & Grajek, S. 1984. The nature of love. Journal of Personality and Social Psychology, 47, 312-329.
Fletcher, G. J. O., Simpson, J. A., & Thomas, G. (2000). Ideals, perceptions, and evaluations in early relationship development. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 933-940.
11/20
Kuchenbrandt, D., Eyssel, F. , Bobinger, S. & Neufeld, M. (accepted). When a robot’s group membership matters: Anthropomorphization of robots as a function of social categorization. International Journal of Social Robotics.
Kahn, P. H., Jr., Severson, R. L., & Ruckert, J. H. (2009). The human relation with nature and technological nature. Current Directions in Psychological Science, 18(1),37-42.
11/23
Eyssel FA, Kuchenbrandt D (2012) The mental simulation of a human–robot interaction: Positive effects on attitudes and anxiety toward robots. Proceedings of the 21th IEEE International Symposium in Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN 2012), p. 463-468. , RO-MAN 2012, Paris
C. Bartneck, T. Kanda, O. Mubin and A. Al Mahmud. Does the design of a robot influence its animacy and perceived intelligence? International Journal of Social Robotics, 1(2), 195-204, 2009
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum |
---|
Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
---|---|---|---|
27-M-G Grundlagen und Anwendung: Personal- und Angewandte Sozialpsychologie | G.3 Vertiefungsseminar zur Personalpsychologie oder zur Angewandten Sozialpsychologie | Studienleistung
|
Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.
Studiengang/-angebot | Gültigkeit | Variante | Untergliederung | Status | Sem. | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Intelligente Systeme / Master | (Einschreibung bis SoSe 2012) | Individuelle Ergänzung | Wahl | 3. | 4 | unbenotet | |
Intelligente Systeme / Promotion | Vertiefende Lehrveranst | Wahlpflicht | 4 | unbenotet GS und HS | |||
Psychologie / Master | (Einschreibung bis SoSe 2012) | G.3 | 4 | unbenotet | |||
Psychologie / Master | (Einschreibung bis SoSe 2012) | IndErg |
Für die Vergabe von 4 LPs ist die Gestaltung/Moderation einer Sitzung der Veranstaltung verpflichtend.
Es wird erwartet, dass die ModeratorInnen sich kreative Lehr-/Lernformen zunutze zu machen, um die anderen TeilnehmerInnen beim Lernen zu unterstützen.
Weiterhin wird erwartet, dass alle TeilnehmerInnen in der Lage sind, sich an den Diskussionen über die Lektüre aktiv und regelmäßig zu beteiligen.