250424 Der digitale Schreibtisch - Future Skills für Studium und Beruf (S) (SoSe 2023)

Contents, comment

Future Skills – das sind fachübergreifende Fähigkeiten, um aktuelle und vor allem zukünftige Herausforderungen in einer sich schnell verändernden Welt zu meistern (Ehlers, 2020). Zentral dafür ist eine hohe Fähigkeit zur Problemanalyse, so dass eigenes Wissen und eigene Kompetenzen auf verschiedenste Kontexte angewandt werden können. Wir legen dabei einen Fokus auf digitale Herausforderungen und verschaffen uns ein Überblicks- und Grundlagenwissen zu den wichtigsten digitalen Herausforderungen in Studium und Beruf.
Im Seminar beschäftigen wir uns mit:

  • Dateiverwaltung & Wissensmanagement
  • Selbstorganisation (E-Mails, Projektplanung, Kalenderführung)
  • IT-Sicherheit
  • Wissenskommunikation

Dies sind Themen, mit denen wir in allen Studien- und Berufskontexten konfrontiert werden und die auch in Zukunft nicht nur wichtiger, sondern auch vermehrt digitalisiert sind.
Wir setzen uns kritisch-reflexiv mit diesen Aspekten auseinander und werfen dabei immer einen Blick auf die eigenen Arbeitsweisen, um das Erlernte in der eigenen Studienpraxis umzusetzen.

Es gibt aus technischen Gründen eine Teilnahmebegrenzung, aber erfahrungsgemäß finden alle Interessierten einen Platz in diesem Seminar, auch wenn es mehr als 20 Teilnehmende sein werden.

Bibliography

Ehlers, Ulf-Daniel. 2020. Future Skills. Wiesbaden: Springer VS.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 10-12 X-E1-103 03.04.-14.07.2023
not on: 5/11/23 / 5/18/23 / 6/8/23 / 6/15/23
one-time Do 10-12 X-E1-232 11.05.2023
one-time Do 10-12 X-E1-232 15.06.2023

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg-PL Studien- und berufsrelevante Schlüsselkompetenzen: Schreiben, Lernen, Präsentieren E1c: Präsentieren Study requirement
Student information
25-BE-IndiErg-TQ Tutorenqualifizierung E3c: Präsentieren Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 28
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 20
Address:
SS2023_250424@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_396200980@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
24 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, April 6, 2023 
Last update times:
Monday, February 13, 2023 
Last update rooms:
Monday, February 13, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=396200980
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
396200980