230073 Körper schreiben: Ansätze aus Gender und Affect Theory (S) (SoSe 2023)

Contents, comment

Der menschliche Körper ist in der Literatur der Gegenwart ein allgegenwärtiges Sujet. Zur Debatte stehen dabei grundlegende Fragen zum Verhältnis von Körper und Sprache: Wie lassen sich Körper in Sprache fassen? Wo liegen ihre – physischen und verbalen – Grenzen? Wie verhalten sich menschliche zu nicht-menschlichen Körpern? Und unter welchen Umständen können Körper zu schreibenden Subjekten werden? – Diesen und anderen Fragen geht das Seminar durch die Lektüre und Diskussion von rezenten Theorieansätzen aus Gender Theory, Affect Theory, Embodiment Studies und New Materialism nach. Behandelt werden Texte von T. Laqueur, J. Butler, K. Barad, J. Bennett, P.T. Clough, L. Berlant und S. Ahmed. Gerahmt wird die Einführung in die Theorie-Diskurse durch die Lektüre von essayistischen und literarischen Texten, die experimentelle Weisen des ‚Körper-Schreibens‘ erproben (R. Barthes, A. Lorde, P.-H. Campbell, E. Becker, K. de l’Horizon).

Bibliography

Sämtliche Seminarlektüren werden als Scans im Moodle-Kurs zur Verfügung gestellt. Bitte beachten Sie: Ein Großteil der behandelten Texte sind in englischer Sprache verfasst.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-LIT-BM2 Basismodul 2: Literaturtheorie und Ästhetik Lektüren: Theorie lesen, erproben, kontextualisieren Study requirement
Student information
Rhetorik, Poetik, Ästhetik Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-LIT-LitBM2 Basismodul 2: Literaturtheorie und Ästhetik Grundfragen der literarischen Ästhetik Study requirement
Student information
Literaturtheorie und Methodologie Study requirement
Student information
Systematische Fragen der Literaturwissenschaft Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-LIT-LitEM Einführungsmodul Literaturtheoretische Grundlagen Study requirement
Student information
30-MGS-5_ver1 Hauptmodul 4: Körper und Gesundheit Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschlechterforschung in der Lehre    
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Address:
SS2023_230073@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_383850182@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, October 25, 2022 
Last update times:
Friday, February 10, 2023 
Last update rooms:
Friday, February 10, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=383850182
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
383850182