300215 Statistik II (V) (WiSe 2023/2024)

Contents, comment

Verortung & Inhalt:
Die Veranstaltung knüpft inhaltlich an die in der Veranstaltung „Statistik I“ behandelten Inhalte an. Der Schwerpunkt liegt dabei auf der korrekten Anwendung und Interpretation sogenannter „Regressionsanalysen“, die die Berücksichtigung weiterer Einflussfaktoren bei Zusammenhängen zwischen Merkmalen ermöglichen.

Vorlesung & Tutorien:
Die Veranstaltung “Statistik II“ besteht aus einer 45-minütigen Vorlesung und 90-minütigen Tutorien. In der Vorlesung werden wöchentlich die Grundlagen der entsprechenden Verfahren(-sschritte) vorgestellt, die dann in den begleitenden Tutorien mit dem Statistikprogramm „Stata“ anhand von Umfragedaten des „European Social Surveys“ praktisch angewendet werden.

Lernziele & Kompetenzen
Die Studierenden lernen im Rahmen der Veranstaltung die adäquate Anwendung regressionsanalytischer Verfahren und die Fähigkeit, Ergebnisse solcher Analyseverfahren interpretieren sowie kritisch diskutieren zu können.

Requirements for participation, required level

Erfolgreicher Besuch der Vorlesung „Statistik I“, d.h. die Klausur zu „Statistik I“ muss mit mindestens „ausreichend“ (4,0) bestanden worden sein.

Hinweis zu Änderungen im Vergleich zur Veranstaltung im Wintersemester 22/23:
Obwohl der Inhalt der Veranstaltung weitgehend mit dem Inhalt der letztjährigen Veranstaltung übereinstimmt, wird es Änderungen geben, die Studierende, die die Veranstaltung bereits besucht haben, aber noch die Prüfung ablegen müssen oder ihre Note verbessern möchten, beachten sollten. Die Inhalte der Veranstaltung - und damit auch die geplanten Änderungen gegenüber der letztjährigen Veranstaltung - werden in der ersten Vorlesung besprochen und im Syllabus der Veranstaltung (folgt zu Semesterbeginn) aufgeführt.

Bibliography

folgen im Syllabus

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M5 Vertiefung Methoden I Statistik II Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 161
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2023_300215@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_349718436@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
158 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, April 24, 2023 
Last update times:
Thursday, August 10, 2023 
Last update rooms:
Thursday, August 10, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
V / 1
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=349718436
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
349718436