250090 Verstehender Umgang mit Hochaltrigkeit und Demenz (S) (WiSe 2012/2013)

Contents, comment

Das Seminar richtet sich an Studierende, die sich vorstellen können, im Rahmen sozialpädagogischer Arbeit mit hochaltrigen Menschen und ihren Familien zu arbeiten. Verarbeitet werden Ansätze zur Kommunikation, Biografie, Milieutherapie bei Demenz.

Seit Beginn der 1990er Jahre haben sich vor allem durch Ansätze verstehender und sozialwissenschaftlicher Zugänge zum Thema Demenz die Einstellungen zur Demenz sehr gewandelt. Zu nennen sind zunächst pflegewissenschaftliche und pädagogische Arbeiten, die das Recht forderten, "in Ruhe verrückt werden zu dürfen". Zu nennen sind ebenso Methoden der Krankenbeobachtung (DCM) und Methoden der Milieu-, Biografie-, Kommunikations- und Familienarbeit. Ebenso wurden die Konzepte in der Heimpflege verändert. Diese Traditionen und Denkweisen zur Demenz, Hochaltrigkeit und zum verstehenden Umgang sollen im Seminar vorgestellt und erörtert werden.

Bibliography

ab August im StudIP

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 12-14 H15 08.10.2012-01.02.2013
not on: 12/24/12 / 12/31/12 / 1/14/13

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE4 Beratung und Organisationsentwicklung E1: (Pädagogische) Diagnose und Beratung Study requirement
Student information
25-UFP-P1 Individuelle Profilbildung: Organisation, Qualität, Beratung E1: Beratung und Organisationsentwicklung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 12.1   2 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 5.1   3 aktive Teilnahme  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt I; Schwerpunkt III    
Gender Studies / Master (Enrollment until SoSe 2013) Hauptmodul 3; Hauptmodul 3.1; Hauptmodul 3.2   3 (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich)  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.3.3   scheinfähig  
Studieren ab 50    

Interesse und Bereitschaft, sich pädagogisch mit dem Thema Demenz auseinander zu setzen.

No eLearning offering available
Address:
WS2012_250090@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_32855138@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 26, 2013 
Last update rooms:
Monday, October 8, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=32855138
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
32855138