230241 Die Konversationsanalyse als Forschungsansatz in der Zweitsprachaneignungsforschung (S) (SoSe 2022)

Contents, comment

Die Konversationsanalyse ist ein weit verbreiteter Forschungsansatz, der die Organisation und Struktur von sozialer Interaktion in den Blick nimmt. Zur Erfassung von Zweitsprachaneignungsprozessen in Interaktion hat sich die zweit- und fremdsprachenerwerbsspezifische Konversationsanalyse (Conversation Analysis for Second Language Acquisition; CA-SLA) mittlerweile etabliert.

Im Projektseminar werden wir zunächst die grundlegenden Gedanken der Konversationsanalyse bzw. der CA-SLA erarbeiten. Darauf aufbauend werden wir uns mit den Schritten konversationsanalytischer Forschung befassen. Dafür machen wir uns mit dem Vorgehen und Möglichkeiten der Datengenerierung und mit der Datenaufbereitung mithilfe der Transkriptionssoftware EXMARaLDA und den Transkriptionskonventionen GAT 2 (Selting et al. 2009) vertraut. Darüber hinaus üben wir anhand gemeinsamer Datensitzungen die konversationsanalytische Auswertung von Daten ein. Ziel des Seminars ist es, anschließend ein eigenes kleines Forschungsprojekt zu entwerfen und die Schritte der Datengenerierung, -aufbereitung und -auswertung eigenständig durchzuführen. Das Seminar findet voraussichtlich in Präsenz statt, einzelne Sitzungen können digital (asynchron) stattfinden.

Requirements for participation, required level

Besuch des Grundlagenseminars Forschungsmethoden in der empirischen Fremdsprachenforschung (MaDaFGer-FAM) in einem vorherigen Semester.

Bibliography

Die Literatur wird zu Beginn des Seminars im LernraumPlus bereitgestellt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 12-14 C01-264 04.04.-15.07.2022
not on: 5/26/22 / 6/16/22

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M-DAFGER-FAM Profilmodul: Forschungs- und Anwendungsmodul Projektseminar mit Forschungspraktikum Graded examination
Student information
23-DAF-M-DAFGER-FAM_ver1 Profilmodul: Forschungs- und Anwendungsmodul Projektseminar mit Forschungspraktikum Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 5
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2022_230241@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_328194369@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, July 14, 2022 
Last update times:
Tuesday, February 15, 2022 
Last update rooms:
Tuesday, February 15, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=328194369
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
328194369