610018 Schwimmen I (GK) (WiSe 2012/2013)

Contents, comment

Die Veranstaltung richtet sich an Studierende mit dem Ziel Grundschullehramt.
Themen der Veranstaltung:
- Sicherheit und Organisation im Schwimmbad
- Biomechanische Grundlagen des Schwimmens
- Anfängerschwimmen (Schwerpunktthema):
o Die Bewegungswelt „Wasser“ erleben und erfahren
o Mit der Bewegungswelt „Wasser“ umgehen lernen (z.B. Gleiten, Tauchen, Kontrolliertes Ein- und Ausatmen, Antrieb erzeugen, Springen)
o Wasserspiele
- Symmetrische (Brustschwimmen) und alternierende (Rücken- und Kraulschwimmen) Schwimmtechniken
In Bezug auf die oben aufgeführten Themen sind neben fachpraktischen vor allem lehrpraktische Kompetenzen zu erwerben.

Requirements for participation, required level

Kann 400 m schwimmen, vom 3-m-Brett springen, 15 m tauchen

Bibliography

Cserépy, S. (2004). SchwimmWelt. Schwimmen lernen – Schwimmtechnik optimieren. Bern: Schulverlag.
Ungerechts, B., Volck, G., Freitag, W., (2009²) Lehrplan Schwimmsport. Hofmann Verlag.
Volck, G. (1988) Schwimmen in der Schule. Hofmann Verlag.
Weitere Literatur wird im Kurs bekannt gegeben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
einmalig Fr 10-13   19.10.2012
einmalig Fr 10-13   26.10.2012
einmalig Fr 10-13   09.11.2012
einmalig Fr 10-13   16.11.2012
einmalig Fr 10-13   23.11.2012
einmalig Fr 10-15   30.11.2012
einmalig Fr 10-13   18.01.2013

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
61-G-HRSGe-GymGe-DM-1 Didaktik und Methodik der Sport- und Bewegungsfelder I Praxiskurs Didaktik und Methodik des Sportunterrichts: Bewegen im Wasser - Schwimmen Study requirement
Student information
- Graded examination Graded examination Student information
61-HRSGe_GymGe-DM-2 Didaktik und Methodik der Sport- und Bewegungsfelder II - Ungraded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Sportwissenschaft / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) JBU; TPS 4; TPS 12 Wahlpflicht 2  
Sportwissenschaft / Master (Einschreibung bis SoSe 2014) JBU; M-TPS-2; M-TPS-6 Pflicht 2  

- Aktive Teilnahme
- Erfüllen der Mindestleistung
- Eigenständige Planung, Durchführung und Reflexion einer Unterrichtssequenz

No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 20
Address:
WS2012_610018@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_32168232@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 26, 2013 
Last update rooms:
Monday, September 17, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
Grundkurs (GK) / 2
Department
Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft / Abteilung Sportwissenschaft
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=32168232
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
32168232