250052 Lehrer*innenhandeln (II) (S) (SoSe 2022)

Short comment

M.Ed. BiWi G/ G ISP: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

Das Seminar wird in Präsenz stattfinden, z.T. auch digital, live zur genannten Zeit und z.T. auch asynchron.

Das Seminar „Lehrer*innenhandeln“ bietet einen Überblick unterschiedlicher Handlungsbereiche einer Lehrkraft. Die Themenbereiche gliedern und orientieren sich an den Standards zur Lehrerbildung (KMK). Dabei werden beispielsweise im Handlungsbereich „Unterricht“ Modelle und Konzepte der Allgemeinen Didaktik betrachtet und diskutiert, im Handlungsbereich „Erziehen“ Themenbereiche des Classroom Managements und einer wertschätzenden Haltung in Erziehungssituationen im Sinne eines Theorie – Praxisbezugs beleuchtet. Durch die jeweiligen Seminarthemen ziehen sich als roter Faden die Querschnittsthemen „Umgang mit Heterogenität“ und „Professionalisierung“.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/

Requirements for participation, required level

M.Ed. BiWi G/ G ISP: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education BiWi Grundschule bzw. Grundschule ISP im SoSe 2022

Die Lektüre der Grundlagentexte wird zur aktiven Mitarbeit vorausgesetzt.

Bibliography

Einsiedler, W. et al. (2014): Handbuch Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Bad Heilbrunn.
Hedderich, I. et al. (2016): Handbuch Inklusion und Sonderpädagogik. Bad Heilbrunn.
Werning, R./Lütje-Klose, B. (2016): Einführung in die Pädagogik bei Lernbeeinträchtigungen. München u. Basel.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 16-18 T2-227 04.04.-15.07.2022

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi8-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) E2: Lehrerhandeln Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Als Studienleistung wird eine schriftliche Ausarbeitung zu fachlichen Fragestellungen erwartet, die jeweilige Seminarthemen mit den Querschnittsthemen "Umgang mit Heterogenität" oder "Professionalisierung" verknüpfend aufgreifen.

E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
SS2022_250052@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_319565013@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, March 31, 2022 
Last update times:
Thursday, February 3, 2022 
Last update rooms:
Thursday, February 3, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=319565013
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
319565013