250394 Einführung in die berufliche Ausbildung (S) (WiSe 2021/2022)

Contents, comment

Die berufliche Ausbildung - auch als duale Berufsausbildung bezeichnet - hat in Deutschland eine lange Tradition. International wird das duale Berufsausbildungssystem hoch angesehen
In Deutschland wird sie jedoch aktuell immer noch kritisch diskutiert und steht stark in Konkurrenz zum Studium.
Die Veranstaltung gibt einen Einblick in das Feld berufliche Ausbildung und wird u.a. folgende Themen diskutieren:

Geschichte der Berufsausbildung
Einflüsse wie Globalisierung, Akademisierung und Bildungsreformen
Digitalisierung in der Berufsausbildung
Zielgruppen und Akteure in der Ausbildung
Ausbildungsinhalte und Kompetenzen
Entwicklung des Ausbildungspersonals
Didaktische Vermittlung in der Ausbildung
Azubi-Marketing
Ausbildung von morgen
Neue Ansätze in der Praxis (Praxisbeispiele)

Es wird erwartet, dass sich die Teilnehmer*innen regelmäßig und aktiv am Seminar beteiligen.

Folgende Möglichkeiten zur Leistungserbringung sind möglich:
Vorbereitung und Durchführung einer Sitzungsgestaltung
Vorbereitung und Durchführung einer mündlichen Präsentation
Schriftliche Ausarbeitung einer Fragestellung

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Fr 10-12 ONLINE   15.10.2021-04.02.2022

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg3_a IndiErg: Bildung und Didaktik E1: Bildung: Theorien und Institutionen Study requirement
Ungraded examination
Student information
E3: Bildung: Theorien und Institutionen oder Didaktische Modelle und Lernräume Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E2: Theorien und Institutionen Study requirement
Student information
25-FS-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E2: Theorien und Institutionen Study requirement
Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2021_250394@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_294368912@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, September 21, 2021 
Last update times:
Wednesday, June 16, 2021 
Last update rooms:
Wednesday, June 16, 2021 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=294368912
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
294368912