239384 Leseförderung in der Sekundarstufe I (S) (WiSe 2011/2012)

Contents, comment

Seit dem ersten "PISA-Schock" ist die Leseförderung von Jugendlichen verstärkt in den Fokus der Deutschdidaktik geraten. Das Jugendalter galt allerdings auch schon vor PISA gemeinhin als schwierig, wenn es darum geht, zum Lesen zu motivieren. In diesem Seminar sollen einzelne Verfahren der Leseförderung im Hinblick auf ihre tatsächliche Effektivität ins Auge gefasst werden. Und zudem soll das Spannungsfeld ausgeleuchtet werden, innerhalb dessen sich die Lesesozialisation von Jugendlichen bewegt - was Fragen der soziokulturellen Zugehörigkeit, der geschlechtsspezifischen Prägung und auch Fragen bzgl. der Einflüsse der gegenwärtigen Medienlandschaft einschließt.
Zu diesem Zwecke sollen im Plenum und in Arbeitsgruppen verschiedene Ansätze der Leseförderung, die in der Sekundarstufe I ihre Anwendung finden könnten, erarbeitet werden - um letztlich grundlegende lesedidaktische Kompetenzen aufzubauen.

Requirements for participation, required level

Grundlegende Kenntnisse in den Bereichen Lesedidaktik und Leseförderung sind wünschenswert.

Bibliography

Zu Beginn des Semesters wird eine Materialliste vorgestellt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 16-18 C5-141 10.10.2011-03.02.2012

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Germanistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaGerP3L; BaGerP3S   2/5  
Germanistik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3L; BaGerP3S   2/5  
Germanistik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3L; BaGerP3S   2/5  

Regelmäßige und aktive Teilnahme, was bedeutet: Intensive Bearbeitung von Einzel- und Gruppenaufgaben.

No eLearning offering available
Registered number: 24
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2011_239384@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_25906625@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, September 9, 2011 
Last update rooms:
Tuesday, July 12, 2011 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=25906625
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
25906625