220042 Die Weimarer Republik im Geschichtsunterricht - Unterrichtspraktische Übungen (PFD) (SoSe 2021)

Contents, comment

Im Mittelpunkt der Veranstaltung stehen unterrichtspraktische Übungen in Form der Präsentation, Diskussion und Reflexion von Planungsentwürfen zu Unterrichtsstunden. Zu Gegenständen bzw. Themen der Weimarer Republik als erster deutscher Demokratie (als obligatorischer Gegenstand der Lehrpläne zum Geschichtsunterricht) sollen die teilnehmenden Studierenden selbst gewählte Unterrichtsbeispiele konzipieren, im Praxisseminar präsentieren und reflektieren. Anhand dieser Beispiele werden Ziele, Inhalte, Methoden und Medien historischen Lernens in der Sek I und II erläutert und zur Diskussion gestellt. Die unterrichtspraktischen Beispiele werden ergänzt durch praxisorientierte Theoriebezüge.

Bibliography

Walter Mühlhausen, Das Weimar Experiment. Die erste deutsche Demokratie, 1918-1933, Dietz, Bonn 2019.

https://www.dhm.de/lemo/kapitel/weimarer-republik

Eine Darstellung für Schülerinnen und Schüler:
https://www.zeitklicks.de/weimarer-republik/zeitklicks/

Ulrich Baumgärtner, Wegweiser Geschichtsdidaktik. Historisches Lernen in der Schule, UTB, Schöningh, Paderborn 2015
Hans-Jürgen Pandel, Geschichtsdiaktik. Eine Theorie für die Praxis, Wochenschau Verlag, Schwalbach 2013

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 10-12 ONLINE   12.04.-23.07.2021

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3 Modul Fachdidaktik Fachdidaktische Orientierung Study requirement
Student information
22-2.3_a_ver1 Modul Fachdidaktik und Inklusion Praxisseminar Fachdidaktik Student information
22-2.3_a_ver2 Modul Fachdidaktik und Inklusion Praxisseminar Fachdidaktik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Address:
SS2021_220042@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_254421711@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Saturday, April 17, 2021 
Last update times:
Monday, December 28, 2020 
Last update rooms:
Monday, December 28, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
practical seminar in teaching methodology didactics (PFD) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=254421711
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
254421711