250402 Schreiben im Studium. Prozesse, Strategien, Zusammenarbeit. (S) (WiSe 2020/2021)

Contents, comment

Teilnehmende, die in der vorlesungsfreien Zeit eine Hausarbeit schreiben möchten, bekommen Gelegenheit, die verschiedenen Phasen des Planens, Strukturierens, Schreibens und Überarbeitens im Austausch mit anderen bewusst zu durchlaufen. Unterstützt durch Impulse der Seminarleiter*innen werden sie Strategien und Techniken ausprobieren, die das Lesen, Denken und Schreiben produktiv verknüpfen. Feedback auf Ideen und Texte und Austausch über das Schreiben in den unterschiedlichen Fachkontexten werden eine wichtige Rolle spielen. Das Seminar hat damit zwei Ziele: Einerseits ist es ein Rahmen, um eigene konkrete Schreibprojekte voranzutreiben; andererseits vermittelt es Formen für den bewussten Umgang mit zukünftigen Schreibanforderungen im Laufe des Studiums und darüber hinaus.
Am 12.11.2020 findet eine Kick-Off-Sitzung statt, die die Teilnehmenden bei der Suche nach einem Thema während der Vorlesungszeit unterstützt.
Das Seminar findet online über Zoom statt. Die Zugangsdaten werden den Teilnehmer*innen über den LernraumPlus mitgeteilt.

Requirements for participation, required level

Für den Modulabschluss wird die Teilnahme an E1 vorausgesetzt.

External comments page

http://www.uni-bielefeld.de/peerlearning

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Do 16-18 ONLINE   26.11.2020 Kick-Off-Sitzung
weekly Do 10-12 ONLINE   18.02.-25.03.2021

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg-PL Studien- und berufsrelevante Schlüsselkompetenzen: Schreiben, Lernen, Präsentieren E1a: Schreiben Study requirement
Student information
25-BE-IndiErg-TQ Tutorenqualifizierung E3a: Schreiben Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die Teilnehmer/innen reflektieren Gruppensituationen und geben sich Peer-Feedback. Sie erfüllen seminarbegleitende Schreibaufgaben (z. B. Verfassen von Reflexionstexten) und fertigen individuelle Lernportfolios an, die sie auszugsweise präsentieren.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 32
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 20
Address:
WS2020_250402@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_234730325@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
18 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, January 8, 2021 
Last update times:
Tuesday, November 10, 2020 
Last update rooms:
Tuesday, November 10, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 4
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=234730325
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
234730325