250264 Sonderpädagogische Überprüfungsverfahren im internationalen wie historischen Vergleich (S) (WiSe 2020/2021)

Contents, comment

Das Seminar findet z.T. digital, live zur genannten Zeit & z.T. digital, im Selbststudium (online synchron/asynchron) statt.

Kinder werden im Laufe ihres (Schul-)Lebens zahllose Male geprüft, vermessen, beurteilt, kategorisiert und normiert. Im Rahmen dieses Seminars betrachten wir mit dem sonderpädagogischen Überprüfungsverfahren eine besondere Art des Überprüfungsverfahrens.
Anhand von ausgewählten Beispielen werden wir Veränderungen von Normen und Normierungen nachzeichnen und diese Fälle mit theoretischen Konzepten von „Normalität“ konterkarieren. Jedes Überprüfungsverfahren stößt an seine Grenzen bzw. hat Leerstellen und genau diese sollen als Reflexionsanlass genutzt werden, Verfahren dieser Art kritisch zu hinterfragen, Stärken und Schwächen auszumachen und sich der Limitierungen des Verfahrens bewusst zu werden. Gerade vor dem Hintergrund der zunehmenden Pathologisierung von Kindern und deren idiosynkratischen Ausprägungen, sind Überprüfungsverfahren gegenwärtig von besonderer Bedeutung und es kann gemutmaßt werden, dass dies in Zukunft noch zunehmen wird.

Weitere Angaben zur Arbeitsweise erfolgen, wenn klar ist, ob das Semester in Präsenz oder online stattfinden wird.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ISP1 Grundfragen der Sonderpädagogik und inklusiven Pädagogik E2: Die Geschichte der Heil- und Sonderpädagogik unter besonderer Berücksichtigung des Förderschwerpunktes Lernen Study requirement
Student information
25-ISP1_2 Grundfragen der Sonderpädagogik und inklusiven Pädagogik sowie der Heterogenität und individuellen Förderung E2: Die Geschichte der Heil- und Sonderpädagogik unter besonderer Berücksichtigung des Förderschwerpunktes Lernen Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 50
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2020_250264@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_229187699@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
33 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, October 18, 2020 
Last update times:
Wednesday, September 9, 2020 
Last update rooms:
Wednesday, September 9, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=229187699
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
229187699