300271 Jugenddelinquenz (LEH) (WiSe 2020/2021)

Contents, comment

Die Entwicklung von Jugendkriminalität wurde soziologisch und kriminologisch im Zeit- sowie im Altersverlauf im Rahmen eines Teilprojektes des Sonderforschungsbereiches 882 "Von Heterogenitäten zu Ungleichheiten" (SFB 882, 2012-2014) untersucht. Die in den Städten Dortmund und Nürnberg seit 2012 durchgeführte, nach einem Kohorten-Sequenz-Design konzipierte Studie untersuchte die Entstehung, den Verlauf und den Abbruch devianter und delinquenter Verhaltensweisen in der Kindheit und Adoleszenz. In der Lehrforschung werden theoretische und empirische Gesichtspunkte einer kriminologisch-orientierten Längsschnittforschung behandelt. Die Teilnehmer der Lehrforschung können verschiedene, theoretisch abgeleitete Fragestellungen entwickeln und mit ausgewählten Datensätzen bearbeiten.

Literatur:

Boers, K. / Lösel, F. / Remschmidt, H. (Hrsg.), 2009: Sonderheft der Monatsschrift für Kriminologie und Strafrechtsreform: Developmental and Life-Course Criminology. Entwicklungskriminologie und kriminologische Lebenslaufforschung 92. Köln: Carl Heymanns Verlag.

Elliott, D. S. / Huizinga, D. / Ageton, S. S., 1985: Explaining Delinquency and Drug Use. Beverly Hills: Sage.

Farrington, D. P., 2003: Key Results from the First Forty Years of the Cambridge Study in Delinquent Development. S. 137-184 in: T. P. Thornberry / M. D. Krohn (Hrsg.), Taking Stock of Delinquency. New York: Kluwer Academic / Plenum.

Gottfredson, M. R. / Hirschi, T., 1990: A General Theory of Crime. Stanford: University of Stanford Press.

Huizinga, D. / Weiher, A. W. / Espiritu, R., 2003: Delinquency and Crime: Some Highlights from the Denver Youth Survey. S. 47-92 in: T. P. Thornberry / M. D. Krohn (Hrsg.), Taking stock of Delinquency. New York: Kluwer Academic / Plenum.

Laub, J. H. / Sampson, R. J., 2003: Shared Beginnings, Divergent Lives. Delinquent Boys to Age 70. Cambridge: Harvard University Press.

Loeber, R. / Farrington, D. P. / Stouthamer-Loeber, M., 2003: The Development of Male Offending: Key Findings from Fourteen Years of the Pittsburgh Youth Study. S. 93-136 in: T. P. Thornberry / M. D. Krohn (Hrsg.), Taking Stock of Delinquency. New York: Kluwer Academic / Plenum.

Moffitt, T. E. / Caspi, A. / Rutter, M. / Silva, P. A., 2001: Sex Differences in Antisocial Behaviour. Cambridge: Cambridge University Press.

Reinecke, J. / Stemmler, M. / Wittenberg, J. (Hrsg.) (2016): Devianz und Delinquenz im Kindes- und Jugendalter. Ungleichheitsdimensionen und Risikofaktoren. Wiesbaden: Springer VS.

Sampson, R. J. / Laub, J. H., 2003: Life Course Desisters? Trajectories of Crime among Delinquent Boys Followed Age 70. Criminology 41: 555-592.

Sampson, R. J. / Laub, J. H., 1993: Crime in the Making: Pathways and Turning Points through Life. Cambridge: Harvard University Press.

Thornberry, T. P. / Lizotte, A. J. / Krohn, M. D. / Smith, C. A. / Porter, P. K., 2003: Causes and Consequences of Delinquency. Findings from the Rochester Youth Development Study. S. 11-46 in: T. P. Thornberry / M. D. Krohn (Hrsg.), Taking Stock of Delinquency. New York: Kluwer Academic / Plenum.

Wallner, S. / Weiss, M. / Reinecke, J. / Stemmler, M., (Hrsg.), 2019: Devianz und Delinquenz in Kindheit und Jugend. Neue Ansätze der kriminologischen Forschung. Wiesbaden: Springer VS.

Wikström, P.-O., 2006: Individuals, Settings, and Acts of Crime: Situational Mechanisms and the Explanation of Crime. S. 61-107 in: P.-O. H. Wikström / R. J. Sampson (Hrsg.), The Explanation of Crime. Cambridge: Cambridge University Press.

Wikström, P.-O., Oberwittler, D., Treiber, K. (2012). Breaking Rules: The Social and Situational Dynamics of Young People's Urban Crime. Oxford: Oxford University Press.

Requirements for participation, required level

- Ausreichende Kenntnisse mit den Statistikprogrammpaketen STATA oder SPSS.

- Kenntnisse in Techniken der multivariaten Statistik (z. B. Regressions- und Faktorenanalyse).

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 10-12 ON SITE & ONLINE X-D2-103 28.10.2020-10.02.2021
weekly Mi 10-12 X-D2-105 28.10.2020-10.02.2021

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M-Soz-M3_LF1 Lehrforschung in Soziologische Methoden Alternativ zu Seminar 1 und Seminar 2: großes Seminar Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Address:
WS2020_300271@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_223899288@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, July 21, 2020 
Last update times:
Wednesday, October 21, 2020 
Last update rooms:
Wednesday, October 21, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
research training (LEH) / 4
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=223899288
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
223899288