220016 Die Industrialisierung des 19. Jahrhunderts im Geschichtsunterricht - Unterrichtspraktische Übungen (PFD) (SoSe 2020)

Contents, comment

Im Mittelpunkt der Veranstaltung stehen unterrichtspraktische Übungen in Form der Präsentation und Diskussion von Planungsentwürfen zu Unterrichtsstunden. Zu Gegenständen bzw. Themen der Industrialisierung im 19. Jahrhundert in Deutschland (als obligatorischer Gegenstand der Lehrpläne zum Geschichtsunterricht) sollen die teilnehmenden Studierenden selbst gewählte Unterrichtsbeispiele konzipieren und im Praxisseminar präsentieren. Anhand dieser Beispiele werden Ziele, Inhalte, Methoden und Medien historischen Lernens in der Sek I und II erläutert und zur Diskussion gestellt. Die unterrichtspraktischen Beispiele werden ergänzt durch praxisorientierte Theoriebezüge.

Bibliography

Werner Hahn, Die Industrielle Revolution in Deutschland, Enzyklopädie deutscher Geschichte, Band 49, Oldenbourg, München 2011.
https://www.dhm.de/lemo/kapitel/kaiserreich/industrie-und-wirtschaft.html
http://www.bpb.de/geschichte/deutsche-geschichte/kaiserreich/139649/industrialisierung-und-moderne-gesellschaft

Ulrich Baumgärtner, Wegweiser Geschichtsdidaktik. Historisches Lernen in der Schule, UTB, Schöningh, Paderborn 2015
Hans-Jürgen Pandel, Geschichtsdiaktik. Eine Theorie für die Praxis, Wochenschau Verlag, Schwalbach 2013

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3 Modul Fachdidaktik Fachdidaktische Orientierung Study requirement
Student information
22-2.3_a_ver1 Modul Fachdidaktik und Inklusion Praxisseminar Fachdidaktik Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 26
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2020_220016@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_197704685@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
17 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, April 6, 2020 
Last update times:
Wednesday, February 19, 2020 
Last update rooms:
Wednesday, February 19, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
practical seminar in teaching methodology didactics (PFD) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=197704685
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
197704685