Ziele und Inhalt
Aus der Dokumentation zu Python 2.6:
„Python is an easy to learn, powerful programming language. It has efficient high-level data structures and a simple but effective approach to object-oriented programming. Python’s elegant syntax and dynamic typing, together with its interpreted nature, make it an ideal language for scripting and rapid application development in many areas on most platforms.
The Python interpreter and the extensive standard library are freely available in source or binary form for all major platforms from the Python Web site, http://www.python.org/, and may be freely distributed. The same site also contains distributions of and pointers to many free third party Python modules, programs and tools, and additional documentation.
The Python interpreter is easily extended with new functions and data types implemented in C or C++ (or other languages callable from C). Python is also suitable as an extension language for customizable applications.“
Im Kurs werden die zentralen Elemente der Programmiersprache eingeführt und demonstriert. Aufgaben zur selbständigen Bearbeitung werden gestellt und besprochen. Die Teilnehmenden bearbeiten in Gruppen ein kleineres Programmierprojekt.
Im zweiten Teil des Python-Kurses werden wir uns, von den Grundlagen ausgehend, speziell um Python im Zusammenhang mit XML kümmern.
Die "Reklame" (http://pyxml.sourceforge.net/topics/) besagt:
“XML is the 'Extensible Markup Language', a data format for structured document interchange. It seems to have considerable momentum behind it, and will probably become very important over the next few years.
Python's power and ease of use combine to make it an excellent choice for writing programs that process XML data. This Topic Guide links to documentation and code for handling XML in Python, and also lists some selected resources for learning about XML. “
Die Kombination Python/XML ist für Studierende der Texttechnologie im Haupt- oder Nebenfach von großem Interesse, da dies eine der hochaktuellen Technologien ist.
Für die erste Sitzung gehe ich davon aus, dass Sie den vorstehenden Text verstanden haben bzw. Fragen zu Unklarheiten stellen können. Ein Glossar finden Sie ebenfalls in der Dokumentation:
Externe Kommentarseite
http://docs.python.org/tutorial/index.html
Stud.IP
Bei dieser Veranstaltung existiert ein entsprechendes Kursangebot im Stud.IP System der Bibliothek.
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum | |
---|---|---|---|---|---|
wöchentlich | Mo | 12-14 | C01-277 | 11.10.2010-04.02.2011 | |
wöchentlich | Fr | 10-12 | C01-277 | 11.10.2010-04.02.2011 |
Verstecke vergangene Termine <<
Studiengang/-angebot | Gültigkeit | Variante | Untergliederung | Status | Sem. | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Linguistik / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Kern- und Nebenfach | BaLinTT2 | 0/2 | |||
Medienwissenschaft, interdisziplinäre / Master | (Einschreibung bis SoSe 2014) | Hauptmodul 3 | Wahlpflicht | 6 | |||
Texttechnologie / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Nebenfach | BaLinTT2 | 0/2 |
Die "regelmäßige und aktive Teilnahme" wird durch die Bearbeitung von Übungsaufgaben überprüft.