250385 Moderation aus existentieller Perspektive (BS) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

Die Kompetenz zur Moderation als die Steuerung von Kommunikation und Interaktion in Gruppen wird in vielen Berufsfeldern ohne weiteres vorausgesetzt. Denn häufig wird von einem beiläufigen Erwerb von Moderationskompetenzen im Rahmen von Studium oder Ausbildung ausgegangen. Das impliziert eine Vorstellung vom Handlungsfeld „Moderation“, welche Fragen nach der Professionalität und Qualität dieses Feldes offen lassen.

Das Seminar will sich mit der Frage auseinandersetzen, welche Perspektiven eine qualitative Moderation einnehmen kann, um Gruppenprozesse u.a. nicht bloß zu steuern, sondern zu gestalten. Dabei wird das Handlungsfeld vorrangig unter den Aspekten der einzelnen Person als Teil einer Gruppe und der Relevanz von Sinnerleben in Arbeitsprozessen beleuchtet. Den Bezugsrahmen dafür stellt der existenzanalytische Ansatz von Alfried Längle dar. Letztlich soll eine Reflexion über die Praxistauglichkeit der gemeinsam erarbeiteten Überlegungen stattfinden.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: http://www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/bie/faq.html

Bibliography

(Wird im Lernraum zur Verfügung gestellt)
Längle, Alfried (2014): Lehrbuch zur Existenzanalyse. Grundlagen. 2. Aufl. Wien: Facultas.
Längle, Alfried/Bürgi, Dorothee (2014): Existentielles Coaching. Theoretische Orientierung, Grundlagen und Praxis für Coaching, Organisationsberatung und Supervision. Wien: Facultas.
Graeßner, Gernot (2013): Moderation – das Lehrbuch. Gruppensteuerung und Prozessbeglei-tung. 2. Aufl. Augsburg: Ziel.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 14-18 X-E0-218 15.11.2019
one-time Sa 9-16 X-E0-222 16.11.2019
one-time Sa 9-17 X-E1-203 30.11.2019
one-time Fr 14-18 T2-213 10.01.2020
one-time Sa 9-16 D2-152 11.01.2020

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE9 Didaktische Modelle und Lernräume E2: Lernräume Study requirement
Student information
25-FS-BE9 Didaktische Modelle und Lernräume E2: Lernräume Study requirement
Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 10
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2019_250385@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_177938860@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, September 22, 2019 
Last update times:
Wednesday, September 18, 2019 
Last update rooms:
Wednesday, September 18, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=177938860
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
177938860