230541 Unterricht gestalten und Lernprozess nachhaltig anlegen: Individualisierung und Differenzierung im Literaturunterricht der Sek. I (S) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

Es wird in erster Linie darum gehen, wie mithilfe der sprachlichen Formulierungen in den Aufgaben, in den Starthilfen und in den Lernmaterialien die Anforderungen der Individualisierung und Differenzierung erfüllt werden können. Im Hinblick auf das selbstständige Unterrichten im Praxissemester sollen die Studierenden Lernarrangements kennenlernen, die dies in besonderer Weise berücksichtigen und die Umsetzung auch zu leisten vermögen. Die verschiedenen vorgestellten Lernarrangements für die Klassen 5-10 werden kritisch auf ihre unterrichtstaugliche Einsetzbarkeit untersucht. Dazu gehört auch der Aspekt der digitalen Aufbereitung der Arbeitsmaterialien für die verschiedenen Unterrichtsvorhaben.
Die Studierenden erhalten Einblicke in die Struktur und den Aufbau von Unterrichtsstunden durch Phasierungskonzepte, Lehrer- und Schüleraktivitäten und Arbeits- und Sozialformen.
Aus den „Erfahrungen“ sollen mögliche Vorhaben für die unterrichtliche Erprobung während des Praxissemesters bzw. für das „forschende Lernen“ (im Rahmen der Projektstudien) abgeleitet werden.

Literatur:
Tilman von Brand: Deutsch unterrichten: Einführung in die Planung, Durchführung und Auswertung in den Sekundarstufen. 3. Erw. Aufl. Seelze : Klett Kallmeyer, 2013

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16 C5-141 07.10.2019-31.01.2020
not on: 10/14/19 / 12/9/19 / 12/23/19 / 12/30/19
einmalig am 09.12.2019 in U2-139
one-time Mo 14:00-16:00 U2-139 09.12.2019 einmalig am 09.12.2019 in U2-139

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-VRPS_GymGe Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (GymGe) 1. Literaturdidaktisches Seminar Study requirement
Student information
23-GER-VRPS_HRSGe Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe) 1. Literaturdidaktisches Seminar Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2019_230541@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_176721481@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, July 10, 2019 
Last update times:
Thursday, November 14, 2019 
Last update rooms:
Thursday, November 14, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=176721481
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
176721481