360079 Inklusion im Religionsunterricht (S) (SoSe 2019)

Contents, comment

Unter dem Begriff der Inklusion versammeln sich gegenwärtig "die größten moralisch-politischen Ansprüche und die höchsten pädagogischen Versprechen" (Heinz-Elmar Tenorth). Inklusion wird als universales Menschenrecht verstanden. Tradierte Ungerechtigkeiten und Benachteiligungen einzelner Menschengruppen sollen in einer inklusiven Schule überwunden werden. Der Religionsunterricht ist prädestiniert dafür, Kinder mit unterschiedlichen individuellen Besonderheiten zu fördern. Die begrüßenswerte Vielfalt der Anerkennung basiert auf biblischer Anthropologie (1.Mose 1, 27; Gal 3,28 und 1. Kor 12,12ff.). Die bildungspolitische Umsetzung der inklusiven Schule stellt auch die Religionspädagogik vor neue Herausforderungen. In diesem Seminar sollen Kontexte und Voraussetzungen der inklusiven Religionspädagogik erarbeitet werden. Haltungen und Werte zu Inklusion und Exklusion stehen zur kritischen Diskussion. Abschließen wird das Seminar mit Methodik und Didaktik des inklusiven Religionsunterrichts und mit der kritischen Sichtung von Religionsschulbüchern.

Bibliography

Ahrbeck, Bernd: Inklusion. Eine Kritik. Brennpunkt Schule. Stuttgart 2014.
Ehrhardt, Kirsten: Henri. Ein kleiner Junge verändert die Welt. München 2015.
Irle, Katja: Wie Inklusion in der Schule gelingen kann und warum manche Versuche scheitern. Interviews mit führenden Experten. Weinheim/ Basel 2015.
Pithan, Annebelle. Evangelische Bildungsverantwortung. Inklusion, Ein Lesebuch. Münster 2011.
Pithan, Annebelle u.a. : Inklusive Religionslehrer_innenbildung. Münster 2014.
Seitz, Simone: Ist Inklusion gerecht? Inklusionsforschung in leichter Sprache. Lebenshilfe-Verlag 2013.
Filme:
Bochert, Marc-Andreas: Inklusion – gemeinsam anders. Deutschland 2011.
Wenders, Hella: Berg Fidel – eine Schule für alle. Deutschland 2011.
Wenders, Hella. Schule, Schule – die Zeit nach Berg Fidel. Deutschland 2017.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
36-FD_G_ver1 Fachdidaktik Grundschule Seminar Religionsdidaktik für die Grundschule Student information
36-FD_HRSGe_ver1 Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule Seminar Religionsdidaktik HRSGe Student information
36-Spm_G_Spf Religion und ihre Vermittlung in der Grundschule (Schwerpunktfach) Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
Seminar 3 Student information
36-Spm_HRSGe Religion und ihre Vermittlung in HRSGe Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
36-VRPS_HRSGe Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe) Fachwissenschaftliches Seminar zur Unterrichtsvorbereitung Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 7
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2019_360079@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_162853222@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, February 4, 2019 
Last update times:
Thursday, February 7, 2019 
Last update rooms:
Thursday, February 7, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Theology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=162853222
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
162853222