270247 Elternmitwirkung - Die Förderung von Erziehungs- und Bildungspartnerschaften zwischen Schule und Elternhaus als Aufgabe der Schulpsychologie (S) (SoSe 2019)

Contents, comment

Weil die Schülerschaft immer heterogener wird und weil Erziehung und Bildung heutzutage als Aufgabe von Elternhaus und Schule verstanden wird, gilt es beide Seiten beim Auf- und Ausbau funktionsfähigker Erziehungs- und Bildungspartnerschaften zu unterstützen.
Was darunter zu verstehen ist und wie dies gelingen kann, soll im Seminar möglichst praxisnah anhand der Entwicklung eigener Fortbildungskonzepte für verschiedene Adressatengruppen erarbeitet werden.
Am Beispiel der schulischen Elternarbeit sollen die Teilnehmer somit auf ein zentrales Tätigkeitsfeld von Pädagogischen PsychologInnen vorbereitet werden.

Bibliography

Killus, D. & Tillmann, K.-J. (2017). Eltern beurteilen Schule – Entwicklungen und Herausforderungen. Münster: Waxmann.
Aich, G., Kuboth, C., Gartmeiner, M. & Sauer, D. (2017). Kommunikation und Kooperation mit Eltern. Weinheim: Beltz.
Vodafone-Stiftung Deutschland (Hrsg.) (2013). Qualitätsmerkmale schulischer Elternarbeit. Verfügbar unter: https://www.vodafone-stiftung.de/uploads/tx_newsjson/vfst_qm_elternarbeit_web.pdf

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
27-M-H Grundlagen und Anwendung: Pädagogische Psychologie H.2 Schwerpunktseminar zu ausgewählten Themen der Pädagogischen Psychologie Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Aktive Mitwirkung an der Entwicklung eines Fortbildungskonzepts für Eltern und Lehrkräfte

No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2019_270247@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_146610459@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, April 3, 2019 
Last update times:
Wednesday, June 5, 2019 
Last update rooms:
Wednesday, June 5, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=146610459
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
146610459