240380 Learning from Lessons (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

An der Universität Bielefeld läuft gegenwärtig ein internationales Projekt zur Lehrerprofession in Zusammenarbeit mit der Melbourne University und der Beijing Normal University. Ziel ist es zu erforschen, was und wie Mathematik-Lehrer/-innen an Schulen der Sek. I sowie am Gymnasium in ihrem eigenen Unterricht professionell lernen. Was sind die Momente im Unterricht, in denen Lehrkräfte unterrichtsbezogen lernen und sich beruflich weiterentwickeln? Im Kontext des Projektes sind insgesamt 9 Unterrichtsstunden entwickelt worden, von denen die Teilnehmenden der Studie jeweils 3 Stunden adaptieren, unterrichten und reflektieren und zu denen sie jeweils eine Folgestunde konzipieren und diese ebenfalls unterrichten.
Das Seminar richtet sich an Studierende im Master, die gemeinsam mit einer Tandem-Lehrkraft ausgewählte Unterrichtsstunden für die Jahrgangsstufen 5 - 7 adaptieren, erproben und evaluieren. Die Studienleistung besteht im Ausfüllen der entsprechenden Instrumente einer Online-Erhebung, die individuelle Fallstudien ergänzt. Die Seminarreflexionen nehmen die identifizierten lernförderlichen Momente auf und reflektieren diesbezügliche Lernchancen für Lehrer/-innen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Do 13:30-18:30 U4-120 11.10.2018
one-time Mi 12:00-18:30 V2-105/115 07.11.2018
one-time Do 12-18:30 U4-120 17.01.2019

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DHR2_ver1 Didaktik 2 Seminar zur Vertiefung in Mathematikdidaktik Study requirement
Student information
24-DHR3-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe) Didaktisches Seminar zur Vertiefung 1 (2 SWS) Study requirement
Student information
Didaktisches Seminar zur Vertiefung 2 (2 SWS) Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 8
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2018_240380@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_135419640@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
1 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, September 4, 2018 
Last update times:
Wednesday, October 10, 2018 
Last update rooms:
Wednesday, October 10, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=135419640
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
135419640