220024 Meine Stadt, mein Kiez, meine Geschichte: Neue Ansätze für ein partizipatives Museum (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

Historische Museen in Deutschland nähern sich der Geschichte ihrer Stadt und Region fast immer auf ähnliche Art und Weise. So stehen in den Ausstellungen Objekte und Fundstücke aus vergangenen Zeiten hinter Glas oder auf Podesten, hübsch aufgearbeitet und mit kommentierenden Texten versehen. Sie sollen symbolhaft für die Entwicklung der Stadt zum Industriestandort o. Ä. stehen. Stets dieselbe Herangehensweise, kaum neuen Ideen.
Geht es vielleicht auch anders? Wie wäre es mit einem Rückgriff auf das Konzept der Partizipation? Das heißt, Museumsbesucher*innen und Kurator*innen erarbeiten gemeinsam den Rückblick auf einen bestimmten Aspekt der Geschichte ihrer Stadt, ihres Stadtteils, ihres Kiezes. Vielleicht wäre es auch originell, wenn einmal ein Museum die Gegenwart der Stadt ausstellt und bewusst auf einen historischen Ansatz verzichtet?
Im Seminar sollen Konzepte des partizipativen Museums betrachtet und auf ihre Tauglichkeit hin überprüft werden.

Bibliography

Susanne Gesser/Martin Handschin/Angela Janelli/u. a.: Das partizipative Museum: Zwischen Teilhabe und User Generated Content. Neue Anforderungen an kulturhistorische Ausstellungen (Schriften zum Kultur- und Museumsmanagement), Bielefeld 2012.

Anja Piontek: Museum und Partizipation. Theorie und Praxis kooperativer Ausstellungsprojekte und Beteiligungsangebote. Bremen, Univ. Diss. 2016. Bielefeld 2017.

Nina Simon: The Participatory Museum, Museum 2.0 2010.

Daniel Tyradellis: Müde Museen, oder: Wie Ausstellungen unser Denken verändern könnten, Hamburg 2014.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 14-16 X-E0-204 08.10.2018-01.02.2019
not on: 12/25/18 / 1/1/19

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.5 Modul Geschichte und Öffentlichkeit Übung Geschichte und Öffentlichkeit Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Address:
WS2018_220024@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_134178752@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, June 4, 2018 
Last update times:
Thursday, August 30, 2018 
Last update rooms:
Thursday, August 30, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=134178752
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
134178752