230310 Transmediales Erzählen (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

Das Seminar bietet eine Einführung in die medienübergreifende Erzähltheorie, mit einem erweiterten Blick auf die ästhetische, soziokulturelle und ökonomische Relevanz narrativer Darstellungen. Ziel ist hierbei insbesondere die Herausstellung des Spannungsfeldes bestimmter prototypischer Strategien narrativer Repräsentation und der konkreten Realisierung in konventionell als unterschiedlich wahrgenommenen Einzelmedien.
Nach einführenden theoretischen Begriffbestimmungen wollen wir uns exemplarisch verschiedenen Einzelmedien (Literatur, Filmen, digitalen und analogen Spielen, Comics/Bilderbüchern) analytisch nähern.

Das Seminar ist als schreibintensive Lehrveranstaltung konzipiert, die Gelegenheit bieten wird, im Laufe des Semesters erste Vorarbeiten für eine (Modul-)Abschlussarbeit zu erledigen.
Die fristgerechte Abgabe der damit in Verbindung stehenden Aufgaben ist Voraussetzung für die erfolgreiche Teilnahme am Seminar und wird als Studienleistung angerechnet.

Requirements for participation, required level

Kenntnisse grundlegender Begrifflichkeiten der Erzähltheorie werden dringend empfohlen. Zur Einführung eignen sich:

MARTÍNEZ, M., & SCHEFFEL, M. (2016). Einführung in die Erzähltheorie.
LAHN, S., MEISTER, J.(2016). Einführung in die Erzähltextanalyse.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 14-16 U2-113 08.10.2018-01.02.2019
not on: 12/26/18 / 1/2/19

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-Gru-Lit Grundschulrelevante Aspekte der germanistischen Literaturwissenschaft fachwissenschaftliche Vertiefung: Literaturwissenschaft Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-GER-PLit2 Gegenwartsliteratur und Medien Veranstaltung 1 (mit Modulprüfung) Study requirement
Graded examination
Student information
Veranstaltung 2 Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 40
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
You have to prove your participation by entering a passcode.
Details zeigen / Enter passcode
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2018_230310@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_132128515@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
18 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, August 9, 2018 
Last update times:
Thursday, July 19, 2018 
Last update rooms:
Thursday, July 19, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=132128515
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
132128515