230179 Das Geheimnis der Dinge – Entdecken, Erforschen und Erkunden als Themenfeld im Kunstunterricht der Grundschule (Themenfelder des Kunstunterrichts (Grundschule) ) (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

In ihrer vielgestaltigen Präsenz fordern Dinge aller Art spielerisches Entdecken, Erkunden und Gestalten von Grundschulkindern heraus. Durch Strategien künstlerischer Annäherung, wie dem didaktisch reflektierten Einsatz bildnerischer, skulpturaler, installativer und performativer Verfahren, lernen sie, sich mit den Mitteln der Kunst zu Dingen in Beziehung zu setzen. Als bemerkenswerte Artefakte bieten die gestalterischen Ergebnisse wiederum Aufschluss über die Imaginationsfähigkeit und individuelle Weltsicht der Kinder.
In der Veranstaltung vergewissern wir uns künstlerischer Strategien sowie didaktisch-methodischer Aspekte künstlerischen Lernens am und mit dem Gegenstand. Grundschulrelevante gestalterische Handlungsweisen werden erprobt und mit den Prämissen und Bedingungsfaktoren von Kunstunterricht und aktuellen kunstpädagogischen Positionen abgeglichen. Ausgehend von gemeinsamen Lehrsequenzen und der Rekonstruktion von Unterrichtsbeispielen geht es um Grundlagen ästhetisch-künstlerischer Lehr-/ Lernprozesse, die auf die Anforderungen des Praxissemesters vorbereiten.

Bemerkungen:
Einige Termine der Veranstaltung werden ggf. auf das Zeitfenster des Kunstunterrichts in der Montessorischule gelegt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 12:00-14:00 T0-236 08.10.2018-01.02.2019

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
38-M6-K-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Themenfelder des Kunstunterrichts Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 15
Address:
WS2018_230179@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_131756889@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, August 9, 2018 
Last update times:
Wednesday, May 16, 2018 
Last update rooms:
Wednesday, May 16, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=131756889
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
131756889