250374 Design Thinking und methodisches Design (BS) (SoSe 2018)

Contents, comment

Der Ansatz des Design Thinking, wie er z.B vom Hasso-Plattner-Institut vertreten wird, will dazu führen, mit kreativen Methoden Lösungen zu finden und neue Ideen zu entwickeln. Elemente eines Design Thinking-Prozesses sind u.a.:

• der Raum mit der Nutzung aller Möglichkeiten,
• die Entwicklungskräfte, die in Gruppen vorhanden sind und
• die kreative Steuerung von Prozessen.

Design Thinking läuft von der Ideengenerierung bis zur Entwicklung von „Prototypen“ in unterschiedlichen Phasen ab.

In diesem Seminar geht es um die Entwicklung eins didaktischen Designs von konkreten Bildungsprojekten und –veranstaltungen.
Design Thinking ist besonders zur Entwicklung von transferorientierten Studienprojekten wie auch für die Entwicklung von Kooperationsprojekten mit Unternehmen, öffentlichen Einrichtungen und Verbänden ein geeigneter und weiterführender methodischer Ansatz.

Im "Workshop" (Sa.,/So.) können im Seminar Ansätze für die professionelle Arbeit im institutionellen Feld der Bildung erprobt werden.

Voraussetzung der Teilnahme:
Kontinuierliche Anwesenheit zu den Seminarzeiten, Bereitschaft zur Mitwirkung in vorbereitenden Arbeitsgruppen; Studienleistung durch Mitwirkung an einer Seminardokumentation.

Bibliography

Hattie, J. (2016). Lernen sichtbar machen für Lehrpersonen (2 Ausg.). Baltmannweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Uebernickel, F., Brenner, W., Naef, T., Pukall, B., & Schindholzer, B. (2015). Design Thinking: Das Handbuch. Frankfurt: Frankfurter Allgemeine Buch.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE9 Didaktische Modelle und Lernräume E1: Theoretische Zugänge und Modelle der Didaktik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 14
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2018_250374@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_121144923@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, March 23, 2018 
Last update times:
Tuesday, July 17, 2018 
Last update rooms:
Tuesday, July 17, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=121144923
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
121144923