250321 Keine Freud-lose Pädagogik: Lektürekurs zu psychoanalytischen Theorien infantiler Sexualität (S) (SoSe 2018)

Contents, comment

Oft kommte die Psychoanalyse in erziehungswissenschaftlichen Texten nur am Rande vor. In diesem Lektürekurs werden wir uns daher ausführlich und grundlegend mit dieser Theorie befassen, und zwar mit einem ihrer skandalösesten Herzstücke, nämlich dem Thema infantile Sexualität. Dieses ist zentral für Subjekttheorie, besonders für eine Kritische Theorie des Geschlechts, und eröffnet eine spezielle Perspektive auf Probleme der Pädagogik.

Requirements for participation, required level

Die Bereitschaft, sich mit anspruchsvoller theoretischer Literatur auseinanderzusetzen, wird vorausgesetzt.

Bibliography

Bernfeld, Siegfried: Über sexuelle Aufklärung. In: von Werder, Lutz/ Wolff, Reinhart (Hg.): Siegfried Bernfeld. Antiautoritäre Erziehung und Psychoanalyse. Ausgewählte Schriften Band 1. Frankfurt/Main 1974.
Chasseguet-Smirgel, Janine: Die weiblichen Schuldgefühle, in: Chasseguet-Smirgel, Janine (Hg.): Psychoanalyse der weiblichen Sexualität. Frankfurt am Main 1979.
Freud, Sigmund: Drei Abhandlungen zur Sexualtheorie. In: Studienausgabe Band V.
Freud, Sigmund: Über infantile Sexualtheorien. In: Studienausgabe Band V.
Freud, Sigmund: Zur sexuellen Aufklärung der Kinder. In: Studienausgabe Band V.
Härtel, Insa: Sexualität als Missverständnis. http://archiv.shedhalle.ch/dt/programm/zeitung/09/inhalt/shedhalle10_GZD.pdf
Kirchhoff, Christine: Das psychoanalytische Konzept der 'Nachträglichkeit'. Zeit, Bedeutung und die Anfänge des Psychischen. Gießen 2009.
Laplanche, Jean: Die allgemeine Verführungstheorie und andere Aufsätze. Tübingen 1988.
Schneider, Peter: Darf man am Sabbat psychoanalysieren? Oder: Die Ironie der Aufklärung. Tübingen 1996.
Tuschling, Anna: Was sie schon immer über Sex wissen wollten... Zur Aktualität des Freudschen Sexualitätsbegriffs. In: Intitiative not a lovesong (Hg.): Subjekt (in) der Berliner Republik. Berlin 2003.
Weitere Literatur wird im Seminar bekannt gegeben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2_ver1 Theoretical and Empirical Educational Research Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E3: Lebensphasen und Lebenslauf im Fokus der Erziehungswissenschaft Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_a Basic Concepts in Education Module (Advanced Secondary and Comprehensive Schools) Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi14_b Basic Concepts in Education Module (Advanced Secondary and Comprehensive Schools) Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Basic Concepts in Education Module Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2-G Basic Concepts in Education Module Fachliches Grundlagenmodul (Grundschule) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi2-HRGe Basic Concepts in Education Module Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-MGS-3_ver1 Main Module 2: Socialisation and Education Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 71
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
SS2018_250321@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_120199316@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, March 23, 2018 
Last update times:
Friday, May 11, 2018 
Last update rooms:
Friday, May 11, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=120199316
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
120199316