250130 Kooperation in multiprofessionellen Teams (BS) (SoSe 2018)

Contents, comment

In diesem Seminar geht es in einem ersten Teil um die Einführung in Kooperationsprozesse und Teamentwicklung innerhalb der Institution Schule und mit Referenzinstitutionen. Dazu zählen die fachinterne und fächerübergreifende Kooperation innerhalb des Lehrerkollegiums zur Weiterentwicklung von Unterricht und Schule, die Kooperation mit Eltern bzw. Erziehungsberechtigen sowie die interdisziplinäre und interprofessionelle Kooperation mit weiteren am pädagogischen Prozess beteiligten Fachpersonen (z.B. Sonderpädagogen bzw. –pädagoginnen, Schulpsychologinnen bzw. -psychologen, Sozialarbeiter bzw. –arbeiterinnen). Zu den Inhalten gehören strukturelle und personelle Voraussetzungen von gelingender Kooperation, die Auseinandersetzung mit unterschiedlichen Kooperationsformen und Kooperationsmodellen sowie kooperationsfördernde Maßnahmen.
Im zweiten Teil des Seminars steht die professionelle Kooperation in inklusiven Schulen im Fokus. Die im ersten Teil bearbeiteten Grundlagen werden am Beispiel der Zusammenarbeit zwischen sonderpädagogischen und allgemein pädagogischen Lehrkräften sowie weiteren Fachpersonen konkretisiert. Um das erlangte Fachwissen anzuwenden und zu vertiefen werden z.B. Fallbeispiele analysiert oder kollegiale Beratungsgespräche geübt und reflektiert.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi10 Schulentwicklung und Professionelle Kooperation E2: Professionelle Kooperation Study requirement
Student information
25-ISP6 Kooperation, Profession und Beratung E2: Kooperation im Team Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2018_250130@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_119619282@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, June 6, 2018 
Last update times:
Monday, May 14, 2018 
Last update rooms:
Monday, May 14, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=119619282
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
119619282