230285 Sprachproduktion und -rezeption: Einführung in die Psycholinguistik (V) (SoSe 2018)

Contents, comment

Die Vorlesung führt in die Grundfragen der empirischen Psycholinguistik ein. Zentrale Fragestellungen sind unter anderem: Wie verstehen wir gesprochene und geschriebene Sprache? Wie sind wir in der Lage, in dem kontinuierlichen Sprachsignal Laute und Wörter zu segmentieren und letztlich ganze Sätze zu verstehen? Welche Verarbeitungsrouten stehen uns beim Lesen zur Verfügung? Und was lässt uns mit einer außerordentlichen Geschwindigkeit Sprache produzieren, meistens sogar fehlerfrei? In der Vorlesung werden psycholinguistische Modelle, vorgestellt. Grundlegende Annahmen zu kognitiven Repräsentationen und Prozessen auf allen linguistischen Ebenen werden anhand von empirischen Befunden ebenso besprochen, wie die für die jeweilige Fragestellung verwendeten Forschungsmethoden. Besonders berücksichtigt werden die auditive und visuelle Wort- und Satzverarbeitung, die mündliche Wort- und Satzproduktion, Spracherwerbsprozesse, die Unterschiede zwischen mono- und bilingualen Sprechern sowie die gestörten Prozesse, bei Sprechern mit erworbenen neurologischen Schädigungen.

Bibliography

Die Literatur wird in der ersten Sitzung bekannt gegeben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-LIN-BaLin3 Linguistik Basis 2 Sprachrezeption und -produktion Student information
- Ungraded examination Graded examination Student information
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Klinische Linguistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2021) LIN5a   3  
Studieren ab 50    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 95
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2018_230285@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_118719219@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
41 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, March 21, 2018 
Last update times:
Friday, July 6, 2018 
Last update rooms:
Friday, July 6, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
V / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=118719219
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
118719219