The lecture concentrates on selected examples showing basic properties of intelligent behaviour beginning with simple and complex reflex-like behaviour. It will be investigated as to how pre-rational intelligence could have been developed. This leads to the question to what extent rational behaviour is performed including the possible contributions of motivations, cognition and subjectivity. All these phenomena cannot be understood without taking modelling approaches into account. Therefore, on all levels we will not only study animal behaviour, but also simulations of such behaviour using artificial system like robots.
Die Vorlesung behandelt an ausgewählten Beispielen die Grundlagen intelligenten Verhaltens bei Tieren. Ausgehend von einfachen und komplexen Reflexen über Systeme mit prärationaler Intelligenz soll schließlich untersucht werden, wie sich hieraus Systeme mit rationaler Intelligenz entwickeln könnten. Die Eigenschaften komplexer Nervensysteme können ohne Modellbetrachtungen nicht verstanden werden, weshalb auf allen Ebenen auch künstliche Systeme behandelt werden bis hin zu solchen, die Motivationsstrukturen und kognitive Eigenschaften besitzen. Literatur: Cruse, H., Dean, J., Ritter, H.: Die Erfindung der Intelligenz oder können Ameisen denken, Beck Verlag, 1998. [Lf: j; 50: j; Fs: n]
Cruse, H., Dean, J., Ritter, H.: Die Erfindung der Intelligenz oder können Ameisen denken, Beck Verlag, 1998.
Cruse, H. (2006) Neural networks as cybernetic systems. 2. edition. Minds, Brains & Media. http://www.brains-minds-media.org/archive/ 290
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period | |
---|---|---|---|---|---|
weekly | Di | 8:30-10 | W0-135 | 02.04.-13.07.2007 |
Degree programme/academic programme | Validity | Variant | Subdivision | Status | Semester | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Frauenstudien | (Enrollment until SoSe 2015) | ||||||
Lehrerfortbildung | |||||||
Studieren ab 50 | |||||||
Systems Biology of Brain and Behaviour / Master | (Enrollment until SoSe 2012) | Modul 6 | Wahlpflicht | 3 |