270007 Bewusste und unbewusste Prozesse der sozialen Urteilsbildung (S) (SoSe 2004)

Short comment

Contents, comment

In diesem Seminar für Fortgeschrittene sollen anhand ausgewählter Originalarbeiten neuere Trends im Bereich der Forschung zu unbewussten und bewussten Prozessen der sozialen Urteilsbildung diskutiert werden. Einige der zu behandelnden Themen sind: Konzepte und Kriterien für die Unterscheidung bewusster und unbewusster Prozesse; der "implicit social cognition" Ansatz; Messung unbewusster Urteile und Einstellungen; Zusammenhang zwischen impliziten und expliziten Einstellungen; Beeinflussbarkeit impliziter versus expliziter Einstellungen; automatische Einflüsse von Stereotypen auf das Verhalten. Die Teilnahme an der Veranstaltung kann auch der Vorbereitung auf eine Diplomarbeit in diesem Themenbereich dienen.

Requirements for participation, required level

Die Veranstaltung wird empfohlen für Studierende der Psychologie im Hauptstudium sowie für DoktorandInnen. Es wird erwartet, dass alle Teilnehmenden aktiv bei der Gestaltung der einzelnen Sitzungen mitarbeiten und die wöchentlich vorzubereitende Literatur lesen. Da die TeilnehmerInnenzahl auf 20 begrenzt ist, wird ab Anfang April eine Teilnahmeliste im Sekretariat der Arbeitseinheit 05 ausliegen.

Bibliography

Bargh, J. A. (1994). The four horsemen of automaticity: Awareness, intention, efficiency, and control in social cognition. In R. S. Wyer, Jr., & T. K. Srull (Eds.), Handbook of social cognition (Volume 1: Basic processes, pp. 1-40). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Greenwald, A. G., & Banaji, M. R. (1995). Implicit social cognition: Attitudes, self-esteem, and stereotypes. Psychological Review, 102, 4-27.
Schwarz, N., & Bohner, G. (2001). The construction of attitudes. In A. Tesser & N. Schwarz (Eds.), Blackwell handbook of social psychology (Vol.1: Intraindividual processes, pp. 436-457). Oxford, UK: Blackwell.
Wheeler, S. C., & Petty, R. E. (2001). The effects of stereotype activation on behavior: A review of possible mechanisms. Psychological Bulletin, 127, 797-826.
Wilson, T. D., Lindsey, S., & Schooler, T. Y. (2000). A model of dual attitudes. Psychological Review, 107, 101-126.

Weitere Literatur wird in der Veranstaltung bekannt gegeben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.P.3   scheinfähig HS
Psychologie Nebenfach H F-05   scheinfähig für Soziologie-Studierende empfohlen HS
Psychologie / Diplom (Enrollment until WiSe 06/07) H95 F-05   nicht scheinfähig HS
Psychologie / Diplom (Enrollment until WiSe 06/07) H89 F-17   scheinfähig HS
Soziologie / Diplom (Enrollment until SoSe 2005) 2.4.2 Wahlpflicht (DPO 97/98) HS

No more requirements
No eLearning offering available
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 20
Address:
SS2004_270007@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_1081799@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Wednesday, February 4, 2004 
Last update rooms:
Wednesday, February 4, 2004 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=1081799
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
1081799