220008 Berufsfeldbezogene Praxisstudie (BPSt) Geschichtswissenschaft (GymGe/HRSGe) (Pstu+PFD) (WiSe 2017/2018)

Contents, comment

Das Praxisseminar ist an Hospitation und eigenen Unterricht an der Hans-Ehrenberg-Schule in Bielefeld Sennestadt , Elbeeallee 75, gebunden, die seminarbegleitend in der Vorlesungszeit stattfindet. Die Präsenzzeit in der Schule liegen auf den Donnerstagen, 10:30 - 13 Uhr und setzt nach den Herbstferien ein.
Für die betreffende Lerngruppe wird eine Unterrichtsreihe geplant, durchgeführt und das Unterrichtsgeschehen anschließend ausgewertet. Dabei geht es um die Frage, was eigentlich guten Geschichtsunterricht ausmacht.

Bibliography

Jörg van Norden, Was machst du für Geschichten? Didaktik eines narrativen Konstruktivismus, Freiburg 2011; Vanessa Neumann, Wanda Schürenberg, Jörg van Norden, Wie entwickelt sich narrative Kompetenz im Geschichtsunterricht. Eine qualitative Studie, in: Zeitschrift für Geschichtsdidaktik 2016, S. 149-164 ; Kernlehrplan Geschichte in der Sekundarstufe I, 2007, www.learn-line.nrw.de; Herbert Gudjons, Pädagogisches Grundwissen, Bad Heilbrunn 7. Auflage 2001; Jochen und Monika Grell, Unterrichts-Rezepte, Weinheim/Basel 1987; Hilbert Meyer, Unterrichts-Methoden, zwei Bände, Frankfurt am Main 1987; Zeiten und Menschen Sekundarstufe I, hrg. ders., Schöningh Braunschweig/Paderborn/Darmstadt 5. Auflage 2012.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi-BPSt Berufsfeldbezogene Praxisstudie Berufsfeldbezogene Praxisstudie (Praxisphase und vorbereitende und/oder begleitende Veranstaltung) Ungraded examination
Student information
25-BiWi5 Berufsfeldbezogene Praxisstudie Erziehen und Unterrichten E2: Berufsfeldbezogene Praxisstudie (Praxisphase und vorbereitende und/oder begleitende Veranstaltung) Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Der Praktikumsbericht wertet die im Unterricht erhobenen empirischen Daten aus oder bewertet gegebenenfalls die durchgeführten Reihen anhand der im Seminar erarbeiteten Kriterien „guten“ Unterrichts und entwirft Alternativen. Er wird bis zum 21.03.2018 abgegeben.

E-Learning Space
E-Learning Space
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 8
Address:
WS2017_220008@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_103134965@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, May 31, 2017 
Last update times:
Monday, January 22, 2018 
Last update rooms:
Monday, January 22, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
theory-in-practice course (Pstu) + practical seminar in teaching methodology didactics (PFD) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=103134965
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
103134965