250001 VPS I Bildungswissenschaften, Lehramt G/ G ISP, Vorbereitung auf das Praxissemester - Fallforschung/ Forschendes Lernen (S) (WiSe 2017/2018)

Contents, comment

In Vorbereitung auf das Praxissemester sollen in diesem Seminar Untersuchung-/Forschungsdesigns für begrenzte Fragestellungen aus der Schulpraxis selbstaktiv und gemeinsam konzipiert sowie die dafür angemessenen Forschungsmethoden ausgewählt werden. Dazu werden Methoden der Schul- und Praxisforschung, v.a. der Beobachtung und der Interviewführung, erarbeitet.
Die Studienprojekte sollen v.a. Faktoren einer inklusiven Schul- und Unterrichtsentwicklung fokussieren.
Von daher wäre es sinnvoll, Grundschulen mit Gemeinsamem Lernen für die Praxisphase anzuwählen.

Bibliography

de Boer, H./Reh, S. (Hrsg.) (2012): Beobachtung in der Schule - Beobachten lernen. Wiesbaden.
Flick, U. et al. (Hrsg.) (2012): Qualitative Forschung. Reinbek/Hamburg.
Friebertshäuser, B./Langer, A./Prengel, A. (Hrsg.) (2013): Handbuch Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft. Weinheim u. München
Katzenbach, D. (Hrsg.) (2015): Qualitative Forschungsmethoden in der Sonderpädagogik. Stuttgart.
Koch, K./Ellinger, S. (Hrsg.) (2015): Empirische Forschungsmethoden in der Heil- und Sonderpädagogik: Eine Einführung. Göttingen u.a.
Kuckartz, U. (2014): Qualitative Inhaltsanalyse. Methoden, Praxis, Computerunterstützung. Weinheim u. Basel.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi8-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) E1: Fallforschung / Forschendes Lernen (VPS) Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Grundlegend ist eine aktive Teilnahme, d.h. eine regelmäßige und engagierte Mitarbeit.
Für die individuelle Untersuchung im Kontext des Praxissemesters soll eine eigenständige Studienprojektskizze erstellt werden.
Nähere Informationen hierzu erhalten Sie in der ersten Seminarsitzung.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 16
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 17
Address:
WS2017_250001@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_100795906@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, July 19, 2017 
Last update times:
Wednesday, August 30, 2017 
Last update rooms:
Wednesday, August 30, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=100795906
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
100795906