300734 "Shaming" - Medien als Affektgeneratoren" (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

No comment available

Requirements for participation, required level

„Shaming“ kann als Versuch verstanden werden, Aussehen, Herkunft oder Verhalten als abweichend und minderwertig zu klassifizieren und für diese Abweichung die beschämte Person bzw. Gruppe – und nicht etwa soziale Umstände – verantwortlich zu machen. Den Betroffenen drohen Achtungsverlust und Anerkennungsverweigerung. Soziale Medien scheinen sich in besonderer Weise zu eignen für solche moralischen Zuschreibungen von vermeintlich persönlichem Versagen – nicht im Sinne einer Erzwingung, sondern der Ermöglichung und Förderung („technologies of shame“). Ihre Verfügbarkeit auf Trägermedien wie Smartphones macht es jetzt viel einfacher, als abweichend klassifizierte Äußerlichkeiten oder unterstelltes Fehlverhalten – ob nun im oder außerhalb des Netzes – für andere sichtbar zu machen und zu skandalisieren. Das wiederum vervielfacht die Anlässe für Beschämung in erheblicher Weise. Für Betroffene wird es schwieriger, angebliche Makel zu verbergen, sich gegen Vorwürfe zu wehren oder nur zurückzuziehen. Es wird jetzt nahezu unmöglich, Vorwürfe aus der Öffentlichkeit herauszuhalten. Beschämungen im Netz – ebenso Reaktionen darauf, die ebenfalls Beschämungen sein können – finden nicht nur unter Publikum statt, sondern nehmen häufig kollektive Formen an („public shaming“), die in besonderen Fällen auch die Aufmerksamkeit der Massenmedien auf sich ziehen. Das Seminar dient der Einführung in diese Thematik.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 16-18 X-E0-226 09.04.-16.07.2024
not on: 5/21/24

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M35 Fachmodul Mediensoziologie 1. Seminar Study requirement
Student information
2. Seminar Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-MGS-4 Hauptmodul 3: Arbeit und gesellschaftliche Transformationen Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 43
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_300734@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_388287881@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
43 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, January 16, 2024 
Last update times:
Thursday, February 1, 2024 
Last update rooms:
Thursday, February 1, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=388287881
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
388287881