240531 Philosophie der Mathematik (S) (SoSe 2025)

Contents, comment

Wie funktioniert die Mathematik? Wie sicher sind ihre Erkenntnisse? Was haben Mathematik und Realität miteinander zu tun? Gibt es Widersprüche und unlösbare Fragen in der Mathematik? Was sind die Methoden und die Grenzen der Mathematik?
Das Seminar möchte Anregungen geben, über diese Fragen nachzudenken, zu diskutieren und eigene Positionen zu finden. Dies kann besonders für (angehende und praktizierende) Lehrkräfte interessant sein, die ja nicht unerheblich das Bild von Mathematik in der Gesellschaft prägen. Aber auch alle anderen interessierten Personen jenseits des Lehramtsstudiums mit Interesse an mathematisch-philosophischen Fragen sind in diesem Seminar willkommen!

Bibliography

Bedürftig, T., Murawski, R., Kuhlemann, K. (2024) Philosophie der Mathematik. De Gruyter
George, A., Velleman, D. (2018) Zur Philosophie der Mathematik. Springer
Neunhäuserer, J. (2021) Einführung in die Philosophie der Mathematik. Springer

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 12-14 B2-218 07.04.-18.07.2025

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DGG2-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (GymGe) Didaktisches Seminar zur Vertiefung 1 (2 SWS) Study requirement
Student information
Didaktisches Seminar zur Vertiefung 2 (2 SWS) Study requirement
Student information
24-DHR2 Didaktik 2 Seminar zur Vertiefung in Mathematikdidaktik Study requirement
Student information
24-DHR2_ver1 Didaktik 2 Seminar zur Vertiefung in Mathematikdidaktik Study requirement
Student information
24-DHR3-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe) Didaktisches Seminar zur Vertiefung 1 (2 SWS) Study requirement
Student information
Didaktisches Seminar zur Vertiefung 2 (2 SWS) Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Für die gewinnbringende Teilnahme an den Sitzungen ist das vorbereitende Lesen von Texten zur Philosophie der Mathematik hilfreich.
Für eine Studienleistung ist ein Portfolio aus Reflexionen zu den einzelnen behandelten Themen erforderlich.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 25
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 25
Address:
SS2025_240531@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_513396838@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
25 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, February 19, 2025 
Last update times:
Tuesday, February 11, 2025 
Last update rooms:
Tuesday, February 11, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=513396838
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
513396838