250102 Pädagogische Anthropologie (S) (WiSe 2014/2015)

Contents, comment

Weit vor aller empirischer Bildungsforschung ist die Pädagogik eine Wissenschaft von Menschen für Menschen. Doch was kann dieses Menschsein bedeuten?

Darf man diese Frage überhaupt beantworten, und überzeugen die Antworten? Ist z.B. die Reduktion des menschlichen Daseins auf ein naturwissenschaftliches Weltbild für Pädagog_Innen schlussendlich vertretbar oder liegt genau darin der Kern einer Erziehungs-Wissenschaft?
Oder konkreter: Sind Menschen von Natur aus faul? Muss ich sie führen oder kann ich sie wachsen lassen? Bringt „harte Zucht“ wirklich „goldene Frucht“? Kommt erst das Fressen, dann die Moral? (Brecht)

Anhand dieser und anderer Leitfragen werden Klassiker der Pädagogischen/Philosophischen Anthropologie als theoretische Grundlage erarbeitet, auf der wir unsere eigenen Menschen-, Schüler-, und Klientenbilder reflektieren lernen und Ableitungen für das pädagogisch-professionelle Handeln ziehen.

Unter den gelesenen Autoren finden sich u.a.:
- Skinner
- Herder
- Gehlen
- Plessner
- Aristoteles
- Platon
- Kant
- Sartre
- Rousseau
- Adorno

Requirements for participation, required level

Sie sollten über die Bereitschaft verfügen, philosophische Argumentationen eigenständig zu erschließen.

Bibliography

Alle Texte werden folgendem Lesebuch entnommen (Kopien sind dann nicht mehr nötig): Texte und Materialien für den Unterricht – Philosophische Anthropologie – Reclam (für die Sekundarstufe II hrsg. von Hans Dierkes) 4,40€

Wenn Sie nicht von Natur aus faul sind und/oder noch nicht mit Anthropologie in Berührung gekommen sind, lesen Sie bitte das Vorwort.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 14-16 C01-142 07.10.2014-03.02.2015
not on: 12/23/14 / 12/30/14

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E1: Theorien der Erziehungswissenschaft (Bildungs-, Erziehungs-, Sozialisations- und Gesellschaftstheorien) Study requirement
Student information
25-BiWi14 Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_a Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2-G Fachliches Grundlagenmodul (Grundschule) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi2-HRGe Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MA.3.4.2; Professionsbezogene Vertiefung   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.3.4.2; Professionsbezogene Vertiefung   3 aktive Teilnahme  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.1.2   scheinfähig  
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.1.2; MU.2.2    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 66
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2014_250102@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_48423333@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
18 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, September 19, 2014 
Last update rooms:
Friday, September 19, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=48423333
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
48423333