270145 Empirische Forschung in der Sozialpsychologie (S) (WiSe 2009/2010)

Contents, comment

In diesem Seminar werden Teilbereiche der aktuell prüfungsrelevanten Forschung der Sozialpsychologie vorgestellt und diskutiert. Im Vordergrund steht die Betrachtung klassischer und aktueller empirischer Forschung in allen Teilbereichen der Sozialpsychologie. Die Studierenden übernehmen die Gestaltung einer Sitzung in der Kleingruppe und bereiten die themenbezogenen Schlüsselstudien sowie verwandte empirische Forschung auf und präsentieren sie im Referat.
Ein genauer Veranstaltungsplan wird in der ersten Sitzung vorgestellt.

Requirements for participation, required level

Diplom-Studiengang: Forschungsorientierte Vertiefung, nicht scheinfähig
Bachelor-Studiengang: Individueller Ergänzungsbereich – LP: 3 für aktive Teilnahme

Die Zahl der Teilnehmer/innen ist auf 30 begrenzt. Anmeldung ist erbeten ab dem
5. Oktober persönlich oder telefonisch im Sekretariat der Arbeitseinheit Sozialpsychologie (AE 05), nicht nur in elektronischer Form.

Die Veranstaltung richtet sich besonders an Studierende, die im WS 2009/2010 das Modul Sozialpsychologie belegen und/oder sich auf die Modulprüfung vorbereiten.

In den ersten Sitzungen erfolgt eine Einführung in die Literaturrecherche zu den angegebenen Themengebieten!

Bibliography

Smith, E. R., & Mackie, D. M. (2007). Social psychology (3rd edition). Philadelphia, PA:
Psychology Press.
Stroebe, W., Jonas, K., Hewstone, M. (2002) Sozialpsychologie - Eine Einführung, 4. Aufl., Springer
Rosenthal, R., & Fode, K. L. (1963). Three experiments in experimenter bias. Psychological Reports, 12, 491-511.
Gilbert, D. T., Pelham, B. W., & Krull, D. S. (1988). On cognitive busyness: When person perceivers meet persons perceived. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 733-740.
Linville, P. W. (1985). Self-complexity and affective extremity: Don't put all of your eggs in one cognitive basket. Social Cognition, 3, 94-120.
Wilder, D. A. (1984). Intergroup contact: The typical member and the exception to the rule. Journal of Experimental Social Psychology, 20, 177-194.
Petty, R. E., Cacioppo, J. T., & Goldman, R. (1981). Personal involvement as a determinant of argument-based persuasion. Journal of Personality and Social Psychology, 41, 847-855.
Linder, D. E., Cooper, J., & Jones, E. E. (1967). Decision freedom as a determinant of the role of incentive magnitude in attitude change. Journal of Personality and Social Psychology, 6, 245-254.
Nemeth, C., Mayseless, O., Sherman, J., & Brown, Y. (1990). Exposure to dissent and recall of information. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 429-437.
Diehl, M., & Stroebe, W. (1987). Productivity loss in brainstorming groups: Toward the solution of a riddle. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 497-509.
Berkowitz, L., & LePage, A. (1967). Weapons as aggression-eliciting stimuli. Journal of Personality and Social Psychology, 7, 202-207.
Darley, J. M., & Latané, B. (1968). Bystander intervention in emergencies: Diffusion of responsibility. Journal of Personality and Social Psychology, 8, 377-383.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 12-14 T2-214 26.10.-30.11.2009
weekly Mo 12-14 E01-108 07.-21.12.2009
weekly Mo 12-14 T2-213 04.01.-01.02.2010
not on: 1/4/10

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Psychologie / Diplom (Enrollment until WiSe 06/07) H95 F-05   nicht scheinfähig  
Psychologie (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach Individuelle Ergänzung   3 aktive Teilnahme  

Von den Teilnehmenden wird aktive und regelmäßige Teilnahme, d.h. max. 2 Fehltermine, sowie Bereitschaft einen Vortrag im Team (max. 3 Personen) zu halten, vorrausgesetzt.

No eLearning offering available
Registered number: 38
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2009_270145@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_15278989@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
4 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, November 20, 2009 
Last update rooms:
Friday, November 20, 2009 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=15278989
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
15278989