240386 Entdecken, Problemlösen und Begründen in Arithmetik und Algebra (HRGe) (S) (SoSe 2017)

Contents, comment

Entdecken, Problemlösen und Begründen sind wichtige Elemente eines kompetenzorientierten Mathematikunterichts. Um diese im Unterricht wirkungsvoll einsetzen zu können, ist es notwendig, zunächst eigene Erfahrungen in diesem Bereich zu machen und zu reflektieren. Das Seminar verfolgt das Ziel, solche Erfahrungen anhand konkreter Beispielaufgaben zu ermöglichen und Methoden zu vermitteln, mit deren Hilfe obige Kompetenzen entwickelt werden können.

Der Inhaltsbereich "Arithmetik und Algebra" ist eine geeignete „Spielwiese” für Problemlöseaufgaben (ähnlich wie die Geometrie), da viele Problemstellungen ohne übermäßiges theoretisches Vorwissen zugänglich sind.

Requirements for participation, required level

Den größten Gewinn von diesem Seminar hat man, wenn man Spaß am Lösen (kleiner) mathematischer Problemaufgaben hat (oder entwickeln kann) und Interesse an einer Reflexion über solche Problemlöseprozesse mitbringt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DHR2_ver1 Didaktik 2 Seminar zur Vertiefung in Mathematikdidaktik Study requirement
Student information
24-DHR3-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe) Didaktisches Seminar zur Vertiefung 1 (2 SWS) Study requirement
Student information
Didaktisches Seminar zur Vertiefung 2 (2 SWS) Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Didaktische Studien Mathematik Wahlpflicht 5. 6. 3 benotet GS und HS

Eine Studienleistung ist gekoppelt an die Bearbeitung und Präsentation von Beispielaufgaben samt Reflexion. Dies soll in einer Art Lerntagebuch bzw. "Forscherheft" portfolioartig dokumentiert werden.

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 18
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2017_240386@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_90359050@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, January 19, 2017 
Last update times:
Monday, June 26, 2017 
Last update rooms:
Monday, June 26, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=90359050
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
90359050