201110 Medienkompetenzen im Biologieunterricht (S) (SoSe 2024)

Short comment

wöchentlich und Blockseminar (03.04. bis 05.04.)

Contents, comment

ACHTUNG!
Dieses Seminar besteht aus zwei Teilen.
1. Teil: Blockseminar am 3.-5.4. (9.30-13.30 Uhr)
2. Teil: wöchentliche Veranstaltungen vom 18.4.-20.6. (Donnerstags 14-16 Uhr s.t.)
Bitte tragen Sie sich nur ein, wenn Sie an beiden Teilen teilnehmen können.

Im Rahmen der Veranstaltung sollen die Studierenden ihre eigenen Medienkompetenzen ausweiten sowie Möglichkeiten für die Vermittlung dieser im Biologieunterricht kennenlernen.
Die Orientierung erfolgt am Medienkompetenzrahmen NRW. Der Fokus des Seminars liegt auf dem Kennenlernen und Anwenden diverser Software (Apps & Co) sowie Hardware, insbesondere des iPads.
Zudem werden informatische Grundlagen, künstliche Intelligenz, Informationskritik und -recherche, rechtliche Dinge wie Datenschutz, Urheber- und Lizenzrecht sowie Cyberkriminalität, Gefahren des Internets und digitale Barrierefreiheit behandelt.
Mediendidaktische Aspekte ergänzen die Seminarinhalte und dienen als Diskussions- und Planungsgrundlage. Anwendung finden die erlernten Inhalte in der Planung und Gestaltung einer Unterrichteinheit, welche zum Ziel hat, die Medienkompetenzen der Schüler*innen im Biologieunterricht zu fördern.
Zudem erstellen die Studierenden eigene Lernmedien.

Für die Teilnahme am Seminar ist es nicht notwendig, dass Sie ein iPad besitzen! Wir haben Ausleih-Geräte.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 14-16 (s.t.) E1-148 18.04.-20.06.2024
not on: 5/9/24 / 5/30/24

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
20-DID_med Vertiefung Medienkompetenzen im Biologieunterricht Vertiefung Medienkompetenzen im Biologieunterricht Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 17
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 23
Address:
SS2024_201110@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_453579500@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
17 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, March 14, 2024 
Last update times:
Tuesday, February 13, 2024 
Last update rooms:
Tuesday, February 13, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 3
Department
Faculty of Biology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=453579500
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
453579500