690013 Einführung in die Didaktik des Sachunterrichts (S) (WiSe 2013/2014)

Short comment

Der 1. Termin am 16.10. fällt aus; die Veranstaltung beginnt voraussichtlich erst am 23.10.2013 !

Contents, comment

Sachunterricht gilt als anspruchsvolles Grundschulfach, umfasst doch der Bildungsauftrag sowohl natur- als auch sozialwissenschaftliche Wissensgebiete. Diesem Fach werden u.a. die Aufgaben zugeschrieben, zu einer selbstständigen Orientierung in der Lebenswelt beizutragen, sachgemäßes Wissen aufzubauen, sinnvolle Arbeitsformen zu vermitteln und nicht zuletzt anschlussfähige Grundlagen aufzubauen. Auf dem Hintergrund dieser vielfältigen Aufgaben ist der Sachunterricht als eigenständiger Lernbereich zu verstehen, der sich nicht aus der isolierten Perspektive einzelner Fachzugänge begreifen lässt. Um eine grundlegende Orientierung und Zielklärung zu ermöglichen, ist die Auseinandersetzung mit sachunterrichtsdidaktischen Grundfragen notwendig und hilfreich.

Bibliography

Duncker, Ludwig; Popp, Walter (Hg.) (1996): Kind und Sache. Zur pädagogischen Grundlegung des Sachunterrichts. Weinheim-München 2. Aufl..
Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (Hg.) (2013): Perspektivrahmen Sachunterricht. Bad Heilbrunn.
Kahlert, Joachim (2005): Der Sachunterricht und seine Didaktik. Bad Heilbrunn 2. Aufl..
Kahlert, Joachim; Fölling-Albers, Maria u.a. (Hg.) (2007): Handbuch Didaktik des Sachunterrichts. Bad Heilbrunn.
Kaiser, Astrid (2006): Neue Einführung in die Didaktik des Sachunterrichts. Baltmannsweiler.
Köhnlein, Walter (2012): Sachunterricht und Bildung. Bad Heilbrunn.
Reeken, Dietmar von (Hg.) (2003): Handbuch Methoden im Sachunterricht. Baltmannsweiler.
Richter, Dagmar (2002): Sachunterricht - Ziele und Inhalte. Ein Lehr- und Studienbuch zur Didaktik. Baltmannsweiler.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 14-16 U5-106 14.10.2013-07.02.2014
not on: 10/16/13

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
69-SU1 Einführung in den Sachunterricht Didaktik des Sachunterrichts Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 13
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2013_690013@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_38763216@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
No students to be reached via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, April 29, 2013 
Last update rooms:
Monday, March 11, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
BiSEd Bielefeld School of Education
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=38763216
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
38763216